1810-1873
Wilhelm Marstrand
Wilhelm Marstrand er i dag bedst kendt for sine genrebilleder fra Italien, som er malerier med scener taget fra Ludvig Holbergs skuespil samt et imponerende antal — ofte meget fortællende — tegninger. Hans produktion består endvidere af historiemalerier og portrætter som følger i Eckersbergs spor.
Typisk for genrebillederne og billederne med Holberg-motiver er en umådelig figurrigdom. Især billederne fra Italien viser et massivt opbud af forskellige mennesketyper i sceneagtige gengivelser af det — for en nordeuropæer — eksotiske, romerske gadebillede.
Olie på papir
33 x 20 cm
1839
Olie på papir
33 x 20 cm
1839
Dansende italienerinde. Studie
Olie på lærred
37,5 x 46,5 cm
ca. 1847
37,5 x 46,5 cm
ca. 1847
Piger i karnevalsdragt skæmter med en abbate
Olie, pen og blæk på papir
44,5 x 55 cm
ca. 1848
Olie, pen og blæk på papir
44,5 x 55 cm
ca. 1848
Moccoli-aftenen på Corsoen i Rom
Billedet her er malet under Marstrands anden studierejse til Rom og viser hans oplevelse af det romerske karnevals sidste nat. Karnevalsoptoget er på vej ned ad Roms hovedgade, Via del Corso, hvor det gælder om at slukke hinandens små vokslys kaldet moccoli.
Marstrand dyrker de pudsige og pikante optrin, der opstår i denne leg med forklædninger, lys og mørke. Han har søgt at få styr på det tumultariske sceneri ved at placere typerne strategisk i kompositionen. Til venstre ses en mor med barn som en beskyttende Madonna-type og til højre er der som modsætning hertil en letlevende kvinde med tilbedere. Centralt i billedet og midt imellem disse poler lyser tre hvidklædte kvinder op i mængden som gudinder.
En vigtig figur, der betoner den distancerede tilskuerposition, er en mandlig betragter med høj sort hat bagest på balkonen til højre i billedet. Han virker fremmed og står i ensom majestæt og signalerer melankoli midt i kådheden. Det synes som om Marstrand viser denne type som en parallel til sin egen rolle som en fremmed tilskuer til det eksotiske liv i Italien. Det er typisk for Marstrand — og vel også en af grundene til hans interesse for Holbergs skuespil — at han, midt i lystigheden, også altid har festens bagside, nemlig fordærvet og tristessen forbundet med følelsen af at være udenfor, med i billedet.
Olie og blyant på papir
27 x 30 cm
ca. 1854
Olie og blyant på papir.
27 x 30 cm
ca. 1854
Færgescene i Venedig. Skitse
Olie på papir
37,5 x 49,5 cm
ca. 1854
Olie på papir
37,5 x 49,5 cm
ca. 1854
Venetiansk landstigning. Skitse
Pen, blæk og blyant på papir
188 x 126 mm
Udateret
Olie på papir
37,5 x 49,5 cm
ca. 1854
Den tunge frugtkurv
Pen, blæk og blyant på papir
92 x 148 mm
Udateret
Olie på papir
37,5 x 49,5 cm
ca. 1854
Don Quijote spejder efter lejlighed til nye bedrifter
Pen, blæk, pensel, akvarel og blyant på papir
195 x 233 mm
Udateret
Olie på papir
37,5 x 49,5 cm
ca. 1854
Don Quijote folader klosteret
Pen, blæk, pensel, akvarel og blyant på papir
120 x 59 mm
Udateret
Olie på papir
37,5 x 49,5 cm
ca. 1854
De forelskede. Fysiognomiske vanskeligheder
Pen, blæk, pensel og akvarel på papir
184 x 248 mm
ca. 1854
Olie på papir
37,5 x 49,5 cm
ca. 1854