16. september 2022 – 15. januar 2023
VILHELM LUNDSTRØM. FARVENS OG FORMENS FORNYER
Vilhelm Lundstrøms monumentale malerier kredser om især to motiver, opstillingen af hverdagsobjekter og den kvindelige nøgenmodel. Som oftest er motiverne holdt i stramme, stiliserede kompositioner, og farverne så velovervejede, at de brænder igennem med en nærmest ikonisk kraft. Udstillingen belyser Lundstrøms udvikling fra de unge år som kunstens ”enfant terrible” til de modne år som professor ved kunstakademiet. Lundstrøms navn er synonym med dansk modernisme, og det er ikke uden grund, for han prægede sin generation – herunder også møbelarkitekten Finn Juhl, hvis hus i dag er en del af Ordrupgaards samling.
Det er bemærkelsesværdigt, at Vilhelm Lundstrøm (1893-1950) hører til blandt de bedst kendte danske modernister, eftersom hans værk, lig Picassos, falder i en række skarpt afgrænsede perioder, der hver især er præget af markante stilistiske nybrud. Gennemgående er dog forankringen i farvens og formens potente virkemidler samt en stræben efter et rent og dekorativt maleri frem for en naturalistisk gengivelse af virkeligheden.
”… for Resten forsøgte vi ogsaa at gøre vore Billeder helt anonyme eller upersonlige… Det var Simpelhed og malerisk Orden, vi forsøgte at arbejde os henimod, og så mente vi ogsaa, at vi ad den Vej kunne naa frem til en Slags endelig og fuldendt Skønhed”, udtalte Lundstrøm i 1939 i et tilbageskuende interview.
Med en kronologisk indgangsvinkel viser udstillingen Lundstrøms kunstneriske udvikling fra de tidlige, kubistisk inspirerede collager efterfulgt af de ekspressive ”krøllede billeder” og sidenhed af purismens indtog i 1924. Herefter finder han sit kendte, rolige udtryk i ”den monumentale blå periode”, der kulminerer med den store udsmykningsopgave til Frederiksberg Svømmehal. Udstillingens sidste del tager afsæt i 1930’erne, hvor ovenstående afløses af en mere kulørt palet samt et blødere formsprog.
At Lundstrøm havde stor indflydelse på Finn Juhl (1912-1989) som arkitekt og møbeldesigner, samt at værker af Lundstrøm fortsat kan opleves i Finn Juhls hus på Ordrupgaard, giver udstillingen en særlig dimension. Juhl var især optaget af kunstnerens sene værker og inddrog dem sågar som et tilbagevendende element i sine møbeludstillinger.
Det er nær ved tredive år siden, hovedstadsområdet sidst har kunnet opleve en så omfattende udstilling med Lundstrøm. Ordrupgaard ønsker derved at udbrede kendskabet til Lundstrøms på én gang let tilgængelige og uudgrundelige værk over for et nutidigt publikum. Med på udstillingen er værker fra private samlinger, der ikke tidligere har været vist offentligt.
Udstillingen er skabt af Anne-Birgitte Fonsmark, direktør for Ordrupgaard og Morten la Cour, inspektør på Ordrupgaard.
Katalog med tekst af Morten la Cour.
Udstillingen er gavmildt støttet af:
Aage og Johanne Louis Hansens Fond, Den Danske Forskningsfond, Dr. Margrethe og prins Henriks fond, Jørgen Krygers og Anne Ammitzbølls Fond, Knud Højgaards Fond, Ernst B. Sund Fonden, Arne V. Schleschs Fond, Bodil Pedersen Fonden og Gangstedfonden
Vilhelm Lundstrøm, Opstilling med kander, efter 1930. Kunstmuseum Brandts
”Mødet med Vilhelm Lundstrøms kraftfulde og klassiske kolorisme er velgørende skønt.”
”Billeder og bygninger passer perfekt til hinanden, og Lundstrøm, der måske aldrig har været helt glemt, men dog sendt lidt ud i mørket her i den senere tid, springer øjenåbnende ind på scenen igen med koloristisk mesterskab og monumental klarhed, sådan som vi kender ham.”
”Ordrupgaard dokumenterer Lundstrøms udvikling ganske præcist og ned i alle detaljer. Her er blevet lånt hovedværker fra en lang række danske museer og privatsamlere, og det er både overvældende og oplysende at se hele værket præsenteret på den måde.”
”Det er omkring 30 år siden, at vi sidst har kunnet opleve en omfattende udstilling med Vilhelm Lundstrøms værker her i hovedstadsområdet. Derfor er det en rigtig god ide, at Ordrupgaard har valgt at præsentere et nutidigt publikum for nogle af hans allerbedste malerier.”
”Opgaven er lykkedes på bedste vis. Udstillingen går kronologisk frem og viser Lundstrøms udvikling fra kunstens “enfant terrible” til de modne år som professor ved kunstakademiet.”
”Alligevel må man endnu engang konstatere, at Lundstrøm uden tvivl fortsat vil være udtryk for “den gode smag” i mange år fremover. Forhåbentlig vil mange finde vej til denne imponerende udstilling. En øjenåbner for nye generationer og et glædeligt gensyn for os, der allerede er bekendte med Lundstrøms verden.”
FARVENS OG FORMENS FORNYER PÅ ORDRUPGAARD
”Vilhelm Lundstrøm (1893-1950) er en kæmpe på den danske kunstscene som den store modernist, der med stramme kompositioner og velovervejede farver brændte igennem i 1920-30' ernes Danmark, hvor hans værker var elsket af alle fra Poul Henningsen til Finn Juhl.
Den nye udstilling på Ordrupgaard, " Vilhelm Lundstrøm. Farvens og formens fornyer", er den første store udstilling med Lundstrøms værker i Hovedstadsområdet i 30 år, og den giver et flot overblik over hele hans virke fra de unge år som kunstens enfant terrible med collager og krøllede billeder til de modne år som professor ved Kunstakademiet.”
LIND STRØM AF LUNDSTRØM - FARVENS OG FORMENS FORNYER
Ordrupgaard viser fremragende ophængning af dansk modernismes enfant terrible Vilhelm Lundstrøm. Vor anmelder giver fem stjerner.
Udstillingen ledsages af et flot katalog med forord af museets direktør, Anne-Birgitte Fonsmark, der blandt andet nævner anekdoten om Lundstrøm, der under bryllupsrejsen med kunstneren Yrsa Hansen smed dennes staffeli og oliefarver ud af togvinduet med bemærkningen: " Der er sgu kun plads til én kunstner i familien." Glem alt om MeToo. Lundstrøm var en provocateur og en drillepind - i tiden.
"EN MODERNISTISK PIONER"
"Ny seværdig udstilling på Ordrupgaard kaster lys på alle aspekter af modernisten Vilhelm Lundstrøms værk."
"De tre sale, der er inddraget til udstillingen, er til lejligheden malet i farver, der matcher de forskellige koloristiske faser i Lundstrøms værk. Det er blevet en poetisk dirrende totalinstallation, som gør værkerne yderligere vitale og moderne. Med 60 værker, hvoraf flere aldrig tidligere har været vist, oplever vi Lundstrøm som den fremragende modernistiske kunstner, der bliver en ener især på grund af sin kraftfulde betoning af objekternes og kroppenes tredimensionalitet og forenklede former."
VILHELM LUNDSTRØM PÅ ORDRUPGAARD
"Flot og meget tilgængelig udstilling med værker af Vilhelm Lundstrøm (1893-1950). Ordrupgaard er modig og viser endnu en mandlig billedkunstner, der ovenikøbet afbilder kvinder en masse. Her er altså ikke noget med at være politisk korrekt og finde glemte kvindelige kunstnere frem af gemmerne."
"Vilhelm Lundstrøm er en prægtig maler, så der er ingen grund til indvendinger. Anledningen er ligetil. Ordrupgaard har ikke tidligere ejet værker af Lundstrøm, som er yngre end museets grundstamme af kunstnere. Men da Staten overlod arkitekten Finn Juhls hus til museet for mere end 10 år siden efter en privat donation til Staten, fik museet til opgave at varetage også Finn Juhls samling af billedkunst og kunsthåndværk."
"På Ordrupgaard har man sat sig for at præsentere Vilhelm Lundstrøms arbejde i hele dets pæne vælde, og med undtagelse af nogle indledende øvelser med collager og såkaldte pakkasseværker efterfulgt af en kort "krøllet periode" er hans kunstnerskab frem for alt 25 års appetitlige stillebener og nøgne kvinder."
VILHELM LUNDSTRØM. FARVENS OG FORMENS FORNYER
"Det er godt at se det velkendte og få dybere indsigt."
"... sammen med koncise forklaringer i relation til de enkelte værker giver en virkelig god forståelsesramme for Lundstrøm som dansk modernismes frontfigur."
"En af de mest seværdige kunstudstillinger jeg længe har set."