25. juni 2021 – 19. september 2021
TAL R
– ALENE HJEMME
Ordrupgaards særudstilling Tal R – Alene hjemme viser helt nye værker af den internationalt anerkendte samtidskunstner Tal R. Som altid er der meget på færde i Tal Rs koloristiske og suggestive univers. Udstillingen falder i tre tematiske afsnit, der aktualiserer klassiske motiver i Ordrupgaards samling. I Tal Rs hænder flettes det figurative og det ornamentale sammen i monumentale værker, der åbner sluserne for fantasien og nydelsen.
Udstillingen består af 20 malerier samt et stort antal papirarbejder. En hel sal, udstillingens største, er dedikeret til værker skabt på papir. Papirmediet ligestilles herved med maleriet, hvilket yderligere understreges af papirarbejdernes til tider store formater.
Udstillingens temaer fordeler sig på tre serier. Fugle i bur blev påbegyndt lige inden, covid-19 pandemien for alvor satte sine spor i verden. Serien viser pragtfulde overdimensionerede fugle i små bure, og udstillingens titel er inspireret af denne serie. I Blomster i vase fabulerer Tal R over et klassisk forgængelighedstema, hvor de afskårne blomsters flygtige skønhed fastholdes i vasens form. Husfacader har været et tilbagevendende tema for Tal R igennem længere tid. Her kredser Tal R om facaden som den maske, bag hvilken privatlivet udfoldes.
Motiver som Fugle i bur, Blomster i vase og Husfacader optræder tillige i Ordrupgaards faste samling. Tal R forholder sig således til den kunsthistoriske tradition, men han går nye veje. Med naivt legende og koloristiske virkemidler får han os til at spærre øjnene op, så vi oplever noget uventet nyt og for længst glemt, der hvor vanetænkningens træghed har taget over.
At Ordrupgaard tager sit afsæt i en privat kunstsamling og fortsat har rødder i stifterparrets private bolig, smitter af på udstillingens kuratering. Tal R. Alene hjemme peger på det hjemlige – både som noget stedspecifikt og som et universelt begreb, der vedrører os alle.
Udstillingen ledsages af filmen Gyldne Dages Tårer skabt af kunstnerens hustru, filminstruktøren Emma Rosenzweig. Tal R har udsmykket børnerummets vægge, og her kan børnene lade sig inspirere af udstillingens motiver. Børnerummet går under navnet Sol står op. Fugl falder ned.
TAK TIL:
Tal R – Alene hjemme er gjort mulig med støtte fra Knud Højgaards Fond, Ferring Pharmaceuticals A/S, Preben Johan Michelsens Fond, Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond, Hoffmann og Husmans Fond, Axel Muusfeldts Fond, William Demant Fonden, Beckett-Fonden, Ernst B. Sund Fonden, Frimodt-Heineke Fonden, Gangstedfonden og Toyota-Fonden.
Tal R, Gibraltar, 2019 – 2020, oil on canvas, 264 x 200 cm., ©Paradis_Tal R – Copenhagen,
Foto: Anders Sune Berg
"Tal R rammer tidsånden med værker om længsel og forfald."
"Ordrupgaard genåbner med et brag af en udstilling, hvor Tal R i stort format vælter publikum omkuld med et monumentalt værk."
"Man bliver lidt væltet omkuld, når man kommer ind i rummet, for så overvældende virker det."
"Tal R er her der og alle vegne i dansk kunstliv, og hans maniske arbejdstempo kombineret med det »sjove«, barnagtige udtryk, han foretrækker, truer konstant med at reducere hans anstrengelser til poppet plakatkunst, men når han rammer rent – og det gør han her – så er Tal Rs verden sin helt egen boblende kraft, og man må bare åbne øjnene og slå forbeholdene fra."
"Jeg er efterhånden kommet til den konklusion, at Tal R er bedst, når han har et stramt koncept til at holde snor i tossestregerne – og det har han her. Udstillingen hedder altså »Alene hjemme«, og både den og navnet er mangetydigt."
"Titlen på Tal R’s (født 1967) nye udstilling, ”Alene hjemme”, på Ordrupgaard giver sikkert for mange associationer til den nyoverståede, triste corona-tid, hvor vi måtte leve mere eller mindre isolerede i vores hjem. Men de facto havde Tal R allerede skabt en stor del af værkerne en rum tid, før pandemien satte verden i stå. Det er netop, hvad samtidskunsten ofte kan: forudse begivenheder, før de sker. Som seismografer registrerer kunstnerne omkalfatrende begivenheder, før de finder sted."
"Med Tal R er man altid sikker på at opleve tre ting: frodighed, usnobbethed og minutiøs planlægning. Hvad angår det første, er en Tal R-udstilling altid proppet med øjeguf. Værker, der fanger vores opmærksomhed med det samme med næsten påtrængende farver, intime detaljer og en helt egen stemning. "
"Hvad har huset, buret og vasen til fælles?
De er domesticeringsteknologier.
Et bur holder dyret adskilt fra det vilde og åbne. En vase er beholderen for den blomst, som er afskåret fra sit naturlige ophav, således at den ikke længere er natur, men er blevet kultur. Et hus er en beskyttende skal for mennesket, men også et sted, hvorfra mennesket fortæller sig selv som kultur. "
"Det er de tre motiver, Tal R får til at jazze rundt i nye store, fede, farvemættede og ganske vidunderlige malerier på Ordrupgaard under titlen ’Alene hjemme’."
"For det nuværende lægger Ordrupgaard ud med at tapetsere nybygningen med værker af ingen ringere end Tal R. Vi kender alle Tals barnlige naive malerier, som rummer dybde og finurlighed. I tre enorme sale mødes vi af udstillingen HOME ALONE."
"Tal R kan ikke sættes i bås – hans kunst er smuk og vanvittig på samme tid. Fuglene i bur viser en sårbar skabning, der er indespærret – hvis ingen fodrer den, dør den – måske er det os selv? Eller hvad med blomsterne i vase? De er ikke i bur, men ‘frie fugle’, dog uanset hvor meget frisk vand de forsynes med og ligegyldig, hvor pænt man taler til dem, dør de stille og roligt – de visner hen og tørrer bort – måske er det os selv?"
"Tal R har stadig sin umiskendelige stil: store flader, hurtige bevægelser, stærke farver og en vis genkendelighed. Oprindelig var det bare en urkraft, der vist måtte manifestere sig, nu er motiverne blevet klarere, ensartede nærmende sig det ensformige, men med Tal R’s personlige teknik, der kan opfattes som glæden ved at male – eller tegne."
"Tal R skal opleves, og hans hurtighed og hans glæde ved simple genstande skal fornemmes: fugle i bur, blomster – gerne visne i en vase, der har ligeværdig betydning. Og så de måske mere halvhjertede facademotiver. Men jeg er sikker på, at han vender tilbage og beskriver vore boliger på en ny og overraskende maner, når han igen er ”alene hjemme”."
"Kunstmuseet Ordrupgaard har atter slået dørene op, selv om vi må vente med at nyde de nye tilbygninger til efter sommerferien. Udstilling med Tal R's melankolske værker skuffer ikke"
"Malerierne i olie er malet med en ret så fed struktur, som næsten danner fornemmelse af murværk. De tørre kraftige murfarver giver indtryk af, at der er tale om tomme bygninger, hvilket understreger fornemmelsen af ensomhed i rum bygget for som nævnt en fugl i bur."