1841–1919

Pierre-Auguste Renoir

Pierre-Auguste Renoir er en af impressionismens hovedfigurer. Han er især kendt for sine stemningsfulde malerier af forlystelseslivet ved dansestedet Le Moulin de la Galette i Paris samt for sine monumentale billeder af frodige, nøgne kvinder i naturen. Helt centralt for hans maleri er det sanselige udtryk.

Motivverden: Portrætter, billeder af “det moderne liv” i og udenfor Paris, landskaber og badende kvinder.

Olie på lærred

65 x 85 cm

1875-76

Olie på lærred

65 x 85 cm

1875-76

Le Moulin de la Galette

På Musée d’Orsay i Paris hænger blandt mange af impressionisternes hovedværker billedet Dans på Le Moulin de la Galette (1876), af Renoir. På Ordrupgaard hænger skitsen til det berømte billede.

Renoir stræbte efter at vise en flimrende dynamik som kunne give indtryk af en umiddlebar, øjebliksbestemt sansning. Men selve maleprocessen var ikke så flygtig. Han brugte lang tid på at forberede og fuldføre maleriet både på stedet og i atelieret. Netop dette er i sig selv et spændende paradox ved impressionismen: at man vil gengive en flygtighed, men at flygtigheden ophører, når man fastholder den. Derfor indlejres flygtigheden ofte i de tydelige, abrupte penselstrøg og i de lysglimt, som især Renoir mestrede at male.

Alle disse træk har medvirket til at grundlægge nutidens opfattelse af det moderne storbyliv, som det udfoldede sig i Paris i anden halvdel af 1800-tallet.

Stilart: Impressionisme

Pastel på papir

63,5 x 49 cm

ca. 1877

Pastel på papir

63,5 x 49 cm

ca. 1877

Unge mennesker på gaden

I pastellen har Renoir ‘zoomet’ helt ind på nogle figurer, der passerer forbi på gaden eller er på vej ud af et parisisk etablissement. Vi kender ikke fortællingen, men kommer helt tæt på figurerne og aner en mulig historie, der udspiller sig i mængden.

Udtrykket er mondænt med kvindernes elegante påklædning og mændenes høje hatte. Muligheden for at strejfe hinanden og kurtisere midt i vrimlen er til stede, og der er fokus på de mange blikretninger og tegn, der måske kan føre til en romance, og som i hvert fald spejler en energi i den forbipasserende mængde.

Stilart: Impressionisme

29 x 34,5 cm

ca. 1868

29 x 34,5 cm

ca. 1868

Kvinde siddende i græsset (Lise Tréhot)

41 x 33 cm

1877

41 x 33 cm

1877

Rumænerinde (madame Iscovesco)

Rød og sort kridt med dækhvidt på papir

600 x 480 mm

1908

Pastel på papir

63,5 x 49 cm

ca. 1877

Syende pige, Gabrielle

Pastel på papir

640 x 505 mm

ca. 1885

Pastel på papir

640 x 505 mm

ca. 1885

Ung pige med blottet bryst

Pastel på papir

600 x 430 mm

ca. 1882

Pastel på papir

600 x 430 mm

ca. 1882

Ung pige med hat med hvide blomster

Pastel og blyant på papir

395 x 305 mm

ca. 1893

Pastel og blyant på papir

395 x 305 mm

ca. 1893

To unge piger, der sopper
GRAFIK

Radering

116-17 x 80 mm

ca. 1894

Tilstand: Eneste tilstand
Eksemplar/oplag: Kendes ikke

Pastel og blyant på papir

395 x 305 mm

ca. 1893

Hatten fastgøres (Berthe Morisots datter og hendes kusine)

Radering

117 x 80-82 mm

ca. 1894

Eksemplar/oplag: Kendes ikke

Pastel og blyant på papir

395 x 305 mm

ca. 1893

Hatten fastgøres (Berthe Morisots datter og hendes kusine) 

Blødgrundsradering

188 x 149 mm

1906

Eksemplar/oplag: Kendes ikke

Pastel og blyant på papir

395 x 305 mm

ca. 1893

Siddende, nøgen kvinde

Radering

139 x 199 mm

1906

Tilstand: 2. tilstand af 2

Eksemplar/oplag: Kendes ikke

Pastel og blyant på papir

395 x 305 mm

ca. 1893

Liggende, nøgen kvinde

Blødgrundsradering

137 x 96 mm

ca. 1908

Tilstand: Eneste tilstand

Eksemplar/oplag: Kendes ikke

Pastel og blyant på papir

395 x 305 mm

ca. 1893

Barneportræt

Radering

166 x 112 mm

ca. 1910

Eksemplar/oplag: Kendes ikke

Pastel og blyant på papir

395 x 305 mm

ca. 1893

Badende kvinde