1854-1933
Laurits Andersen Ring
Olie på lærred
55,5 x 47,5 cm
1885
55,5 x 47,5 cm
1885
Uden for et bondehus
Olie på lærred
59 x 78 cm
1887
55,5 x 47,5 cm
1885
Landsbygade med en gående mand. Vinter
Olie på lærred
42 x 31 cm
1888
42 x 31 cm
1888
En gammel pige
Olie på lærred
111 x 141 cm
1890
Olie på lærred
111 x 141 cm
1890
Den berusede mand
Motivet med den berusede mand, der er isoleret og trængt tilbage mod byens udkant, er en brutal fremstilling af afvigerens udstødelse fra flokken. Grumheden er indholdsmæssigt forstærket af, at scenen finder sted som del af børnenes sociale leg. Deres skamløst forvrængede ansigter vidner om en rå natur som det sørgelige grundlag for et samfund, der selv er trængt og ikke har medmenneskelig rummelighed. Med sit monumentale format står billedet som et manifest, der bekræfter Rings pessimistiske menneskesyn. Rings realisme begrænser sig ikke til en nøjagtigt registrerende genfortælling af begivenheder, og han lader os ikke stå som uskyldige og passive vidner til dette sceneri. Tværtimod skaber billedet et grundlag for identifikation mellem beskueren og den berusede mand, placeret som han er — næsten appellerende — midt i billedets forsvindingspunkt. Billedets og vejens linier leder imidlertid ikke blikket lige ind i dette punkt, men fører det i et sving til venstre og lader os i dette overrumplende og abrupte skred opleve den lette vaklen i det berusede blik. Stilart: RealismeOlie på lærred
39,5 x 49,5 cm
1890
39,5 x 49,5 cm
1890
Susåen ved Lille Næstved
Olie på lærred
47 x 67 cm
1893
47 x 67 cm
1893
Oversvømmet eng. I baggrunden bakker. Solskin. Næstvedegnen
Olie på lærred
89 x 157 cm
1894
47 x 67 cm
1893
De blinde.
Blyant på papir
201 x 238 mm
1894
Blyant på papir
201 x 238 mm
1894
Noël. Fransk maler
Olie på lærred
29,5 x 65,5 cm
ca. 1897
29,5 x 65,5 cm
ca. 1897
En strøm mellem Karrebæk Fjord og havet
Olie på lærred
43,5 x 56 cm
1899
Olie på lærred
43,5 x 56 cm
1899
Lundbyes bænk ved Arresø
Af de lokale beboere ved egnen omkring Frederiksværk var Ring blevet fortalt, at maleren J. Th. Lundbye havde siddet på netop denne bænk, når han malede sine panoramaer over Arresø. Selv om historien måske ikke var sand udnyttede Ring dens mytologiske betydning til på én gang at fremhæve og tilsløre sin egen position. På den ene side kunne han hylde Lundbye som inkarnationen af en gylden tidsalder; på den anden side kommenterede han netop ved Lundbyes fravær guldalder-konstruktionens sammenbrud på kanten af det 20. århundrede. Billedet er intenst i sin jordnærhed og samtidig står bænken — som det centrale omdrejningspunkt — lysende hvid og skrigende tom som et koncentreret billede på fraværet. Selve landskabet, der for Guldalderen blev set som kilden til de ideale værdier, fortaber sig tilsvarende tomt bag bænken. Søens og markernes nøgne flader har ingen særligt betonede træk, men skyder sig formålsløst ind over hinanden. Træets frønnede stamme lukker effektivt for billedets venstre kant og dermed også for enhver tilbageskuen. Samtidig peger den øverste gren på et nyt og endnu ikke udforsket domæne. Stilart: Realisme, symbolismeOlie på lærred
63 x 81 cm
1899
63 x 81 cm
1899
Alene. Interiør ved lampelys med en mand siddende i tanker
Olie på lærred
27,5 x 45,5 cm
1900
27,5 x 45,5 cm
1900
Åløb ved forsommertid. Frederiksværk
Olie på lærred
95 x 146 cm
1901
95 x 146 cm
1901
Tidligt forår. Melby
Olie på lærred
45 x 37 cm
1903
45 x 37 cm
1903
Vintertåge. Hedehusene
Olie på lærred
29,5 x 39 cm
1904
29,5 x 39 cm
1904
Klar vinterdag henad aften. Baldersbrønde
Olie på lærred
86,5 x 71,5 cm
1906
86,5 x 71,5 cm
1906
Uden for et bondehus. To kvinder med en barnevogn
Olie på lærred
41 x 157 cm
1906
86,5 x 71,5 cm
1906
Tidlig forårsdag langs en vej med telegrafpæle og mælkebøtter i vejkanten
Olie på lærred
29 x 39 cm
1911
29 x 39 cm
1911
Moseparti i januar. I baggrunden til højre Baldersbrønde By
Olie på træ
20 x 29 cm
1912
Olie på træ
20 x 29 cm
1912
Mølle ved Karrebæksminde
Olie på lærred
70 x 85 cm
1917
70 x 85 cm
1917
Guldsmedeværksted
Olie på lærred
18 x 24 cm
1921
18 x 24 cm
1921
Vinterdag med mølle og stråtækt gård
Olie på lærred
86 x 105 cm
1922
18 x 24 cm
1921
Gade. St. Jørgensbjerg
Olie på lærred
36,5 x 28 cm
1925
36,5 x 28 cm
1925
I døråbningen. Ole Ring. Sankt Jørgensbjerg
Olie på lærred
80 x 58 cm
1928
80 x 58 cm
1928
”Domkirken set fra Vejen ned til Fjordvilla”. Parti fra Roskilde
Olie på lærred
67 x 85 cm
1929
67 x 85 cm
1929