1867-1961

Johannes Larsen

Johannes Larsen var inkarneret fynbo og hørte selvfølgeligt til gruppen af malere, der kaldes Fynboerne. Han voksede op på en købmandsgård i Kerteminde og bosatte sig i 1902 sammesteds med sin familie i huset ”Møllebakken”, hvor han boede resten af sit 94-årige liv. Han er kendt som fuglemaleren og interessen for fugle spændte bredt blandt andet fra adskillige motiver i tegning og maleri til illustrationer i videnskabelige værker. Det var især lokalområdet ved Kerteminde Bugt og stedets fugleliv, som Johannes Larsen undersøgte i sine billeder.

Olie på lærred

51,5 x 84 cm

1891

51,5 x 84 cm

1891

Vinterdag i Zoologisk Have

Pen, blæk, pensel og akvarel på papir

243 x 373 mm

1895

Pen, blæk, pensel og akvarel på papir

243 x 373 mm

1895

Ænder

Pensel, akvarel, pen og blæk på papir

240 x 374 mm

1895

Pensel, akvarel, pen og blæk på papir

240 x 374 mm

1895

Hættemåger

Pen, blæk, pensel og akvarel på papir

385 x 615 mm

1896

Pen, blæk, pensel og akvarel på papir

385 x 615 mm

1896

Studie af en død urhane

Pen, blæk, pensel og akvarel på papir

465 x 613 mm

1897

Pen, blæk, pensel og akvarel på papir

465 x 613 mm

1897

Studier af en død gravand

Pen, blæk, pensel og akvarel på papir

433 x 550 mm

1897

Pen, blæk, pensel og akvarel på papir

433 x 550 mm

1897

Studier af en død, ung tjurhane

Pen, blæk, pensel og akvarel på papir

415 x 570 mm

1898

Pen, blæk, pensel og akvarel på papir

415 x 570 mm

1898

Studier af en død klyde

Sortkridt, pensel og akvarel på papir

485 x 710 mm

1899

Sortkridt, pensel og akvarel på papir

485 x 710 mm

1899

Studier af edderfugle og krager

Olie på lærred

44 x 46 cm

1899

44 x 46 cm

1899

Sommer, solskin og blæst

Kasein på compoboard

89 x 122 cm

1899

Kasein på compoboard

89 x 122 cm

1899

Hvinænder i en våge
Udlånt til Kunstmuseet Brandts fra 22. juni til slut februar 2024.

I vinterbilledet Hvinænder i en våge ses en høj horisont, der er typisk for Johannes Larsens kompositioner. Det giver en speciel effekt hvor motivet synes at tippe ud mod beskueren. De fire ænder i billedets forgrund er helt ubevægelige og meget plastisk malet. Tre af dem spejles i vandet, hvilket understreger deres volumen og bidrager til at gøre dem skulpturelle og dekorative. I baggrunden strækker isfladen sig, ud i det fjerne, og med lange, lodrette, grå penselstrøg har Johannes Larsen malet en regn- eller snefuld, kold vinterhimmel, der medvirker til billedets gennemgribende, isnende udtryk. Vågens vand er formet som næsten rent ornamentale flader, der sammen med den matte kasein maling og de dybe, blå og lilla farver giver billedet et dekorativt og idépræget udtryk. Stilen er symbolistisk helt i overensstemmelse med de herskende tendenser i samtidens kunst.

Stilart: Symbolisme

Pen, blæk, pensel og akvarel på papir

400 x 520 mm

1900

Pen, blæk, pensel og akvarel på papir

400 x 520 mm

1900

Studier af en død skovskade

Pen, blæk, pensel og akvarel på papir

293 x 453 mm

1901

Pen, blæk, pensel og akvarel på papir

293 x 453 mm

1901

Forår i Kerteminde

Olie på lærred

48 x 63,5 cm

1912

48 x 63,5 cm

1912

Troldænder

Olie på lærred

57,5 x 71,5 cm

1932

57,5 x 71,5 cm

1932

Varm forårsdag. Udsigt over strand med fire svømmende måger