1. februar – 3. september 2023
JESPER CHRISTIANSEN PÅ ORDRUPGAARD
I en sanselig og tæt iscenesættelse følger udstillingen Jesper Christiansens udvikling igennem mere end 40 år – fra de minimalistiske begyndelser og frem til de frodigt, fabulerende landskaber, som han maler i dag. Inspirationen finder han blandt andet i kunsthistoriens, litteraturens og musikkens store værker. Og hos Christiansen smelter forskellige tider, steder og billedplaner ubesværet sammen i storslåede malerier, der trækker betragteren medrivende ind i deres særlige univers.
Jesper Christiansen (født 1955) er helt unik i både en dansk og international sammenhæng. Den tidligere professor ved Det Kongelige Danske er noget så sjældent som en klassisk skønånd i samtidskunsten. Når han arbejder, fyldes hans atelier med tonerne af Bachs korværker, Verdis operaer eller Beethovens strygekvartetter, på hans arbejdsbord ligger bøger af Dante, Goethe, Rilke, Proust eller Virginia Woolf. Hans lærreder er først og fremmest kendetegnet ved en fascinerende detaljerigdom med alverdens referencer og åbne spor, mens motiverne er illusionistiske, udpræget dekorative, og farverne står lysende ud fra den sorte grundering.
Med mere end 110 værker, hvoraf mange kommer fra private kunstsamlinger, giver udstillingen et enestående indblik i Christiansens samlede værk. Udstillingen tager sin begyndelse i 1980’ernes minimalistiske serier af spartanske mure, stole og senge. Dernæst følger 90’ernes mere komplekse bogstavs- og vinduesmalerier samt 00’ernes udforskninger af rum og landskaber. Fra og med Virginia Woolf-serien i 2010-12 sættes maleriet på en helt ny formel idémæssigt såvel som teknisk. Herefter er værkerne præget af en usædvanlig detaljerigdom, der gør malerarbejdet ekstremt tidskrævende. Samtidig udvides det visuelle repertoire, så interiører, stilleben og landskaber optræder side om side på samme lærred. Med på udstillingen er malerier, tegninger og keramik samt personlige genstande, der har dannet inspiration for kunstneren. Og det ses, hvordan Christiansen med årene har arbejdet sig igennem en lang række maleriske problemstillinger og kunsthistoriske genrer, som han konstant har undersøgt og sat på stadig nye formler.
Christiansen blander tit virkeligheder sammen ved at fylde de ofte ganske store lærreder med referencer til verdenskunsten, men også til egne omgivelser, rejser og rekvisitter fra atelieret i Odsherred. Således danner eksempelvis Dantes ’Den Guddommelige Komedie’ forlæg for Christiansens såkaldte Paradismalerier, men den toscanske flod er blevet til Isefjorden uden for kunstnerens atelier, ligesom krukkerne fundet på Swanernes Malergård eller den femarmede lysestage købt på kræmmermarkedet i Vig dukker op i flere af billederne.
Christiansen nøjes dog ikke med at sample fra forskellige kilder i sine illusionistiske malerier. Han bryder tillige illusionen i kraft af de mange noder, citater og egne notater der ofte dukker op som overmalede sprækker ind til den underliggende sorte grundering. Samtidig med at Jesper Christiansens billeder forestiller en verden ved hjælp af perspektivisk dybde, gør de også opmærksom på sig selv som en overmalet flade, som en ting i verden, og det er dette maleriske paradoks, der har optaget ham karrieren igennem.
Udstillingen kurateres af museumsdirektør Anne-Birgitte Fonsmark i samarbejde med kunstneren selv. Det rigt illustrerede katalog udkommer med tekster på dansk og engelsk af Bente Scavenius og Jesper Christiansen. Sidstnævnte lægger tillige ord og stemme til udstillingens app.
Udstillingen er generøst støttet af:
Augustinusfonden
Aage og Johanne Louis Hansens Fond
Vægmalingen er sponsoreret af Farrow & Ball
Jesper Christiansen, Op Alle De Ting (Martin A. Hansens Cykeltur), 2019-20. Ny Carlsbergfondet (deponeret i Vestre Landsret). Foto Henrik Hjertholm
Jesper Christiansen på Ordrupgaard, 1. februar – 3. september 2023. Foto Anders Sune Berg
Jesper Christiansen på Ordrupgaard, 1. februar – 3. september 2023. Foto Anders Sune Berg
"DEN LITTERÆRE LANDSKABSMALER"
"Jesper Christiansens malerier er ganske enkelt forførende i deres glødende og mættede farvepragt, og de smukke landskaber rammer plet i tidsånden. I en tid, hvor naturen er i fare, og hvor biodiversiteten skal sikres og udbygges, er der i høj grad brug for Christiansens malerier."
"Kort sagt: Udstillingen henvender sig til det helt store publikum – lige som museets Lundstrøm-udstilling. Den er simpelt hen ikke til at komme uden om. Se den!"
"JESPER CHRISTIANSENS PARADIS PÅ ORDRUPGAARD"
"De mange naturbilleder er som en vandring i Paradisets have – eller i den danske skov i et moment, som vi dog meget sjældent oplever. Jesper Christiansen formår som maler at skabe de mest betagende billeder, der ligner noget, der er hentet fra virkeligheden, med som derefter har været igennem en eksotisk forvandlingskur."
"Med Jesper Christiansen på Ordrupgaard er der faktisk noget for enhver alder, så udstillingen er anbefalelsesværdig for alle kunstinteresserede, og de yngste generationer kan sagtens komme med og måske lære at dechifrere et maleri, hvor blomster, træer, vand og himmel er vigtige bestanddele."
"'MAN HAR LYST TIL AT BO I HANS BILLEDER"
"'Det er billeder, man gerne vil flytte ind i, og derfor er det meget passende, at der er et blåt dukkehus på ét af dem. Det er billeder fulde af skønhed og detaljer. Et mylder af referencer til den store litteratur, til musik og til andre malere."
"Udstillingen er en stor og meget rig oplevelse. Man får lyst til at læse bøger og drikke te, når man ser de kæmpestore billeder og deres uendeligt civiliserede referencer. Der er noget næsten Proust agtigt over deres kredsen om den forladte og forsvundne tid."
"'EN SKØNHEDSDYRKENDE MALERNØRD"
"Ordrupgaards retrospektive udstilling med maleren Jesper Christiansen giver nedslag i 40 års kunstnerisk produktion. Der er ingen slager i kunstnerens skønhedsdyrkende paradis – tværtimod er det den rene, visuelle nydelse."
"Lad os indledningsvis slå fast, at Ordrupgaards retrospektive udstilling med Jesper Christiansens (f. 1955) kunst er et must for alle, der efterlyser skønhed i samtidskunsten."
"'DEKORATIVE KALDER DE DEM. JA, DET SKAL JEG LIGE LOVE FOR!"
"Fælles for alle billederne er, at de fungerer som billeder betragtet. Som illustrationer er de gode. Velkomponerede. Jeg tror ikke, at der er et eneste dårligt billede på udstillingen."
"Der er ingen mennesker i Jesper Christiansens malerier. Men så tilgengæld en masse ånd."
"'NY UDSTILLING ER ET 'MUST'"
"Ordrupgaard viser eventyrlig, fortættet, retrospektiv udstilling af kunstneren og skønånden Jesper Christiansen."
”… et sanseligt, detaljemættet og begavet tilbageblik på 40 års æstetisk og nyskabende virke. Et sandt bombardement af farve, abstraktion og semiotik, der kræver god tid.”
"'KUNST SAVNER SVINKEÆRINDER OG TILFÆLDIGHEDER'"
"Resultatet er et maleri, der på mange måder minder om den akademiske kunst i 1800-tallet."
"... når Jesper Christiansen maler sig op mod Immanuel Ibsen, fornemmer man en glød og en slippen af paraderne."
"'MALEREN JESPER CHRISTIANSEN FÅR DIG TIL AT GLEMME VERDENSSITUATIONEN FOR EN STUND'"
"Anemoner i flor, frugter i en skål, en italiensk bjergside. Skønheden gennemsyrer udstillingen "Jesper Christiansen på Ordrupgaard"
"Hans oevre er samtidig kommet i fint, men også meget passende selskab med de franske impressionister som Monet, Degas og Renoir (...). Han har dyrkelsen af skønheden til fælles med dem, og de føles sprøde og friske, til trods for at verden har ændret sig drastisk, siden de blev malet. Måske kommer Jesper Christiansens skønhed til at betage folk på samme måde om 100 år."
"'JESPER CHRISTIANSEN FUNKLER PÅ ORDRUPGAARD"
"Kunstmaleren - det er det, han er, siger han - kan fortælle, at arbejdet med dette værk har taget mere end et år. Dette tidsbegreb siger meget om hans praksis på flere niveauer; ikke kun har arbejdet taget lang tid - læg bare mærke til skovbundens bittesmå blomster - men gentagelser er en integreret del af hans metode."
"Det er en storslået udstilling på mange niveauer. Kunstneren har sammen med museets direktør Anne-Birgitte Fonsmark kurateret denne udstilling, som er virkelig vellykket."