9. februar – 20. maj 2024
IMPRESSIONISMEN OG DENS OVERSETE KVINDER
I en pragtudstilling med værker fra hele verden fejrer Ordrupgaard 150-års jubilæet for den første ud af i alt otte banebrydende impressionist-udstillinger, der fandt sted i Paris i 1874. Udstillingen fokuserer især på fem kvindelige kunstnere, der har været oversete i den store fortælling om impressionismen og den moderne kunsts fremkomst.
Her kan man opleve helt centrale billeder af franske Berthe Morisot og amerikanske Mary Cassatt, såvel som hovedværker af mere underbelyste kunstnere som franske Eva Gonzalès og Marie Bracquemond samt russisk-ukrainske Marie Bashkirtseff, hvoraf de to sidstnævnte aldrig før har været vist i Danmark. Udstillingen følger deres kamp for en plads i kunsthistorien og betragter det aftryk, deres værker efterlod på tidens kunstscene – i de uafhængige impressionist-udstillinger såvel som i de store, censurerede udstillinger på Salonen. For mange er impressionismen stadig tæt forbundet med skildringer af storbyens boulevarder og det offentlige forlystelsesliv i Paris. Men som udstillingen vil vise, belyser de kvindelige kunstneres billeder fra hovedsageligt privatsfæren andre og lige så væsentlige sider af impressionismen og den modernitet, som bevægelsen udsprang af.
I udstillingen stifter man også bekendtskab med en række af de historisk oversete kvinder, der er blevet foreviget i flere af impressionismens mest ikoniske malerier – fra de sorte modeller i Édouard Manet og Edgar Degas’ billeder til de mange familiemedlemmer og venner, der fortrinsvis skildres i de kvindelige kunstneres værker. Udstillingen vil ikke blot undersøge måden, hvorpå disse kvinder er malet, men også interessere sig for deres identitet, hvilket åbner op for nye fortællinger og perspektiver på impressionismens banebrydende maleri og dens kunstnere.
Udstillingen ligger i forlængelse af Ordrupgaards tidligere solopræsentationer af henholdsvis Morisot i 2012 og Cassatt i 2013, og den er således resultatet af en mangeårig indsats for at give de kvindelige impressionister en retmæssig plads i kunsthistorien. Også museets stifterpar, Wilhelm og Henny Hansen, delte denne interesse, hvorfor de så tidligt som i 1916 erhvervede deres første maleri af Morisot. To år senere fulgte endnu en Morisot samt et betydeligt værk af Gonzalès. Malerierne af Morisot er blandt de allertidligste erhvervede værker af kunstneren i museal sammenhæng, og i dag regnes de begge blandt Morisots absolutte hovedværker.
Efter visningen på Ordrupgaard vil udstillingen blive præsenteret på The National Gallery of Ireland i Dublin.
Udstillingen er støttet af:
Marie Bracquemond, På terrassen i Sèvres, 1880, Association des Amis du Petit Palais, Genève.
"IMPRESSIONISMENS OVERSETE KVINDER KAN OG BØR SES. LIGE NU"
"Ordrup: Ordrupgaard gør det igen igen. En storstilet udstilling, nu med en perlerække af kvindelige malere i konkurrence med mandlige franske impressionister, brager igennem i museets silkebetonglatte udstillingssale."
"2024 er 150-året for den første impressionistudstilling, der blev afholdt i Paris i 1874. Set i det lys, hvor mange store museer i verden naturligvis ønsker at markere begivenheden, er det ganske imponerende, at den tidligere direktør for Ordrupgaard Anne-Birgitte Fonsmark og hendes team over en femårig periode er lykkedes med at stable en state-of-the-art udstilling på benene med exceptionelle bidrag fra ikke mindre end imponerende 34 udlånere fra 10 lande world-wide. Tillykke."
"….. åbner op for nye fortællinger og perspektiver på impressionismens banebrydende maleri og dens kunstnere ……"’
"’Efter en række velbesøgte udstillinger med nordiske kunstnere er Ordrupgaard tilbage på sit velkendte domæne med værker fra impressionismen, som museets samling er så rig på. Og så tillige med en ny og interessant vinkel. De fleste kunstinteresserede føler sig formentlig fortrolige med impressionismen, men hvis de ønsker at blive klogere på denne kunstretning, er det Ordrupgaard, de skal opsøge i den kommende tid."
"De kvindelige impressionister fortjener nemlig i høj grad større opmærksomhed. De har ufortjent stået i skyggen af deres mandlige kolleger, hvilket udstillingen fuldt ud dokumenterer. Også kvinderne var lysets mestre!."
"DET FLYGTIGE ØJEBLIKS POESI Fem blændende kvindelige impressionister er i fokus på Ordrupgaards pragtudstilling, som fejrer impressionismens 150-årsjubilæum i år, men denne gang ud fra en kvindelig vinkel.".
"Det er en berusende oplevelse at gå rundt i Ordrupgaards sale for tiden. På væggene, der til anledningen er malet i gule, mørk- og lysviolette farver, fejrer det ene maleri efter det andet øjeblikkets magi i sarte pastelfarver og løse, men tydelige penselstrøg, der danser som små kommaer på lærrederne."
”Udstillingen, der er Ordrupgaards bidrag til fejringen af impressionismens 150-års jubilæum, præsenterer disse fem kvinder med gode værker og grundig dokumentation... Det er som altid værd at tage en tur til Ordrupgaard."
"»Impressionismen og dens oversete kvinder« er en fin udstilling, helt sikkert, men Berthe Morisot er og bliver stjernen blandt de fem kvinder, vi møder.” Læs hele anmeldelsen i søndagsudgaven af Berlingske."
"Kunstmuseet Ordrupgaards udstilling med impressionismens oversete kvinder er nøjsomt kurateret og genialt formidlet. Og helt tilpas radikal..."
"I de tre etager med udstillingslokaler ude i Charlottenlund har Ordrupgaard formået at få en udstilling om noget så gennemtærsket som impressionismen til at føles både nytænkende og gennembrydende".
"Den danske introduktion til Bracquemond og Bashkirtseff – og i særdeleshed beslutningen om at inkludere sidstnævnte – er i sig selv turen værd, men det er i samspillet mellem de fire impressionister og Bashkirtseff samt inklusionen af værker fra museets samling, at udstillingen virkelig bliver fænomenal. I egen ret."
"At se så mange værker (67 i alt), hvoraf de fleste er malet af de fem nævnte kvinder, giver en usædvanlig stærk oplevelse. Jeg bliver henrykt af Mary Cassatts radikale klatter på lærredet, som giver en helt vild effekt i hendes portrætter af søsteren. Jeg bliver totalt forført af Morisots lysende grønne græsser og ømme portrætter af sin mand og datter i haver og parker.”
”Det er derfor, som om udstillingen foregriber foråret. At kvinderne her hives fra den historiske mørke glemsel ind i de oplyste sale. Her kan man så lade øjet bade i sirligtsprøde grønne nuancer og blomsterflor, som særligt Morisot så livsboblende maler fra haven og parken. Jeg gik nynnende derfra lige ud i den bidende vintervind. Lidt mere modstandsdygtig, end da jeg kom, og parat til at fortsætte med at udvide kvinders råderum."
"Selvom datidens mandlige impressionistiske malere havde adgang til en verden, som ikke var kvinderne forundt, så de kvindelige malere noget, mændene ikke kunne se. Fantastisk ny udstilling på Ordrupgaard vækker de glemte kvinder og deres værker til live."
"Lige nu kan man med god grund besøge udstillingen Impressionismen og dens oversete kvinder på Ordrupgaard; en udstilling, der, som titlen lover, giver et indblik i fem markante kvindelige kunstneres liv og værker. Berthe Morisot, Mary Cassatt, Eva Gonzalès, Marie Bracquemond og Marie Bashkirtseff havde det tilfælles, at de på hver sin måde var i periferien eller befandt sig tæt på den impressionistiske kunsthistorie - så tæt, som man nu som kvinde kunne være på en kunstnerisk bevægelse i slutningen af det 19. århundrede".
"Se, hvordan hænderne i Marie Bracquemonds store maleri fra terrassen i Sèvres indikerer et moderne og lækkert liv i lediggang, så afslappet gribende om eftermiddagens døs".
"Se Mary Cassatts mor-barn-malerier. Cassatt kunne male ungerne som det, de er: uregerlige kødposer fulde af den tyngde, som de ikke er i stand til selv at bære oppe. Fede lår. Fede kinder".
"Og se det ene ærkeimpressionistiske havebillede efter det andet af Berthe Morisot, hvor varmen og insekterne nærmest summer omkring lærredet og svider dine øjeæbler. Brede hatte. Hvide skørter."
"I dag, 150 år efter den første impressionistudstilling i 1874, undres og græmmes man over de mange stærke, konkurrencedygtige kvindelige kunstnere, der først nu opnår fortjent synlighed og anerkendelse. Afsted til Ordrupgaard og få syn for sagen!"
"Ordrupgaards særudstilling ’Impressionismen og dens oversete kvinder’ fortæller en vigtig historie om fem kvindelige kunstnere i den impressionistiske periode fra ca. 1870 til 1890. Vi er primært i Paris med afstikkere til bl.a. Dieppe i Normandiet og Bougival vest for hovedstaden, hvor lys og friluftsliv gav storbymalerne alternativ inspiration."
"Ordrupgaard triumferer med en ny udstilling, som giver et tiltrængt spotlys til de kvindelige impressionister, der ellers længe har været overset. Det kan simpelthen ikke gøres bedre."
"Udstillingen fortjener seks store stjerner for sine indlån og for teksthylderne under værkerne, der lader malerierne tale selv. Stor TAK til den afgåede direktør Anne-Birgitte Fonsmark for denne overdådige afskedsgave!."