26. januar – 1. maj 2022
GAUGUIN OG HANS VENNER
Med exceptionelle udlån fra en lang række fremtrædende museer og private samlere fra hele verden præsenterer vi udstillingen Gauguin og hans venner. Udstillingen viser, hvordan Paul Gauguin og kunstnerkredsen omkring ham skabte et helt nyt malerisk udtryk i slutningen af det 19. århundrede. Et symbolistisk maleri hvor drømme, steder og forestillinger blev flettet sammen i farvestærke og dristige kompositioner uden dybdevirkning. Gauguin ønskede at befri kunsten fra naturalismens lænker, og han længtes tilbage til en uspoleret tid forud for civilisationens dogmer. Inspirationen fandt han i Bretagne i de afsondrede byer Pont-Aven og Le Pouldu, hvor landbefolkningens primitive livsførelse, dybe religiøsitet og folklore var med til at sætte hans kunst fri. Nybruddet kom til at danne skole for en kreds af yngre kunstnere, som går under gruppebetegnelsen Pont-Aven-skolen. Med på udstillingen er flere hovedværker af Gauguin, som aldrig før har været vist i Danmark.
I udstillingen sætter vi fokus på Paul Gauguin og den kreds af yngre kunstnere, der brød frem med et nyt symbolistisk maleri i slutningen af det 19. århundrede. Mange vil genkende billedet af Gauguin som det kompromisløse kunstnergeni, der søgte til fjerne himmelstrøg på Tahiti for at kappe de snærende bånd, som borgerskabets kunst- og familieliv lagde om hans kunst. Færre vil måske vide, at det var i små flækker som Pont-Aven og Le Pouldu i Bretagne, at den frihedssøgende kunstner fandt den rustikke livsførelse, eksotisme og dybe tro, som appellerede til ham, og som han omsatte til et nyt maleri. En ny symbolsk kunst, som så indad i stedet for udad, og som var optaget af drøm og forestilling snarere end af virkeligheden.
Ud over en række af Gauguins epokegørende billeder viser udstillingen et stort antal værker af de kunstnere, der i bogstavelig og kunstnerisk forstand rejste i den visionære billedmagers fodspor. Det drejer sig om kunstnere som eksempelvis Émile Bernard, Paul Sérusier, Meijer de Haan, Charles Filiger og Jens Ferdinand Willumsen, der alle blev en del af kredsen omkring Gauguin i Bretagne. Men også helt unge kunstnere som Maurice Denis, Jan Verkade og Mogens Ballin, der opfattede sig som den nye kunsts profeter – ”nabier” som de yndede at kalde sig – lod sig inspirere af Gauguin.
Udstillingen præsenterer knap hundrede værker, hvoraf godt halvdelen er indlånt fra private kunstsamlinger. En så omfattende udstilling ville være utænkelig uden bistand fra kunsthistorikeren André Cariou, der er en af Pont-Aven-skolens fremmeste kendere. Som udstillingens akademiske konsulent har han generøst stillet sine mange kontakter til private kunstsamlere og museumsfolk til rådighed. Han har tillige forfattet udstillingskatalogets grundige introduktion til Gauguin og Pont-Aven-skolens kunstnere. Dette hovedbidrag suppleres af overinspektør Dorthe Vangsgaard Nielsens artikel, der omhandler Gauguins danske kunstnervenner.
Med på udstillingen er værker fra blandt andet the Metropolitan Museum of Art i New York, the National Gallery of Prague i Prag, Musée d’Orsay i Paris, Musées Royaux des Beaux-Arts de Belgique i Bruxelles og Rijksmuseum i Amsterdam.
Gauguin og hans venner belyser især årene efter 1889 og tager således tråden op fra Ordrupgaards tidligere udstillinger om Gauguin. Dvs. Gauguin og impressionismen fra 2005 og Van Gogh, Gauguin, Bernard. Dramaet i Arles fra 2014.
Udstillingen er støttet af:
Paul Gauguin, Bonjour, Monsieur Gauguin, 1889. Olie på lærred, 99,5 x 74 cm. National Gallery Prague. Foto © National Gallery Prague 2021
"Ordrupgaard byder på udstilling i absolut international topklasse"
"Udstillingen har gjort et scoop ved at kunne præsentere et af Gauguins tidlige hovedværker fra denne periode; "Den grønne Kristus"."
"Billedet er som det meste af udstillingen ganske fantastisk, og da pladsen forhindrer mig i at omtale hvert eneste højdepunkt er der kun at sige - som sædvanlig havde jeg nær sagt - kom afsted til Ordrupgaard, hvor man endnu engang kan se ægte verdenskunst."
"Han var hele sit liv forelsket i ideen om et kunstnerkollektiv, men hans kantede sind forhindrede ham i nogensinde at få det til at lykkedes. At han trods alt blev en genial maler, og hvordan det skete, er Ordrupgaards nyeste udstilling med til at dokumentere."
"Gauguin og vennerne: Den store genforening"
"Mange af de fortrinsvis franske, men også danske malere, der i slutningen af 1800-tallet fulgte maleren Paul Gauguins fodspor for at give billedkunsten en ny og mere subjektiv dagsorden, genforenes nu på en stor udstilling på Ordrupgaard."
"Efter sin seneste udvidelse er museet blevet så rummeligt, at en temaudstilling som 'Gauguin og hans venner' også kan få den nødvendige ekstra bredde. Og det er en fordel, forudsat at man har både tiden og nysgerrigheden til det. For der hænger mange nyheder på museets nymalede vægge."
"En vidunderlig udstilling om Gauguin og hans yngre kollegers møde med Pont Aven og Bretagne"
"For Gauguin og hans yngre kolleger blev Bretagne et paradis, hvor tiden var gået i stå, hvor kvinder gik rundt i folkedragter, og den religiøse alvor var stor og oprigtig. De malede alt dette i billeder, der revolutionerede kunsten."
"Gauguin-udstillingen på Ordrupgaard er en fortælling om radikale stilforandringer på ganske få år. Det er også historien om en ældre mester, der er ved at blive overgået af sine elever, om en drøm om et åndeligt og arbejdsmæssigt fællesskab og om en søgen efter oprindelighed i en verden ødelagt af penge, maskiner og masseturisme."
"Gauguin og hans unge venner i et væld af skønne farver"
"Villabyernes anmelder trækker alle seks stjerner op af bretagnehuen for Ordrupgaards helstøbte udstilling"
"Som altid emmer det af kvalitet, når Ordrupgaard sætter en udstilling på benene. Man føres blidt og oplysende igennem rummene og får en fornemmelse af "at være der selv". Her specifikt i Bretagne, hvor Gauguin arbejdede med de "jordnære" motiver og hentede inspiration i den landlige arbejdsudfoldelse på stedet."
"Paul Gauguins værk er kolosalt. Det er altid interessant, hvordan vægten lægges i en ny udstilling. På Ordrupgaard er vægten lagt på de afgørende år fra 1886 til omkring 1890, hvor hans radikale og næsten abstrakte formsprog udklækkes."
"Og der er virkelig mesterværker at se på denne udstilling kurateret af Dorthe Vangsgaard Nielsen, der også har skrevet katalogteksten om Gauguins danske venner."
"Det er denne gruppe af kunstnere og venner, der er i fokus på den vellykkede udstilling på Ordrupgaard."
"Skønne drømme"
"Ordrupgaard viser smuk udstilling om Paul Gauguin og hans disciple fra årene i Bretagne, hvor de udviklede et nyt kunstnerisk formsprog."
"Ordrupgaard viser en perlerække af værker: malerier, keramik, træskærerarbejder, tegninger og grafik af de førende kunstnere, der - ud over Gauguin - tæller kunstnere som de nævnte Bernard, Sérusier Denis og andre som Charles Filiger, Armann Seguin, Meijer de Haan og Jan Verkade."
"Med udstillingen “Gauguin og hans venner” får vi for første gang her i landet mulighed for at følge en afgørende periode i Gauguins karriere. Det var nemlig i Bretagne, at han skabte grundlaget for det mesterskab, der siden blev realiseret i Polynesien.”"
"Udstillingen viser nemlig en række af hans hovedværker, som blev skabt på netop dette tidspunkt. Hermed tænker jeg fx på “En gård i Bretagne”, 1894, “Bonjour, Monsieur Gauguin”, 1889 og “Bretonsk Kristus (Den grønne Kristus)”, 1889. Værkerne er indlånt fra hhv. The Metropolitan Museum of Art, New York, National Gallery Prague og Musée royaux des Beau-Artes de Belgique, Brussels. Ingen af disse hovedværker har været vist tidligere her i landet."
"Godt gået af Ordrupgaard! Så benyt endelig lejligheden til at kigge Gauguin efter i kortene. Her blev grundstenen til mesterskabet lagt i samarbejde med vennerne."
"Gauguin og hans venner på Ordrupgaard."
"Endnu engang fremviser ORDRUPGAARD sin store force, nemlig at være på fornavn med alverdens førende kunstmuseer. En lang række indlån har gjort det muligt ikke blot at præsentere malerier af Paul Gauguin (hvorom museet selv råder over et utal af værker), men også Gauguins venner. Alt dette utvivlsomt afstedkommet af museumsdirektør Anne-Birgitte Fonsmarks snilde og geskæftighed i samarbejde med museumsinspektør Dorthe Vangsgaard Nielsen."
"Tæt ved 100 værker i alt er på dagsordenen og ikke overraskende har en lang række danske museer bidraget med indlån. Men vi mødes også af værker, der har fundet vej helt fra Metropolitan Museum of Art i New York."