1832-1883

Édouard Manet

Édouard Manet indtager en skelsættende rolle i fransk kunst i 1800-tallet. Hans værker vakte voldsom diskussion i samtiden og hans eksperimenterende malemåde med brudte linier og brede sorte konturer lignede ikke noget, man tidligere havde set. Helt centralt hos Manet er den modernistiske fornyelse af maleriets tradition.

Motivverden: Monumentale figurkompositioner, portrætter, opstillinger, blomsterbilleder og billeder af “det moderne liv”.

Édouard Manet

Ung kvinde med en kande (Suzanne Leenhof, senere Manet) 

1858 – 1860

Olie på lærred

61 x 54,5 cm

Olie på lærred

61 x 54,5 cm

1858 – 1860

Som det ofte gælder for Manets værk, er dette et komplekst billede. Det er et tidligt værk, og det fremstår umiddelbart som et portræt af hans elskede og senere kone Suzanne Leenhoff. Røntgen- og infrarøde optagelser af billedet har imidlertid vist, at det samtidig er et omarbejdet fragment af en større komposition. Manet har tilsyneladende arbejdet med et monumentalt salonstykke, hvor denne figur var placeret i storslåede arkitektoniske rammer.

Billedet har på subtil vis referencer til italiensk renæssancemaleri i den poetiske måde Suzanne er skildret på. Også farveholdningen og placeringen af figuren foran en vinduesåbning med udsigt til et klassisk landskab minder om italienske renæssance-billeder. Maleriet af Suzanne indskriver sig i en hel række af meget komplekse kompositioner, hvori Manet som avantgardist meget bevidst udforskede — og udfordrede — maleriets tradition.

Stilart: Realismemodernisme

Édouard Manet

Kurv med pærer

1882

Olie på lærred

35 x 41 cm

Olie på lærred

35 x 41 cm

1882

De fleste af Manets sene værker viser — til forskel fra hans store komplekse figurkompositioner —enkle opstillinger som dette. Han havde tidligere i sin karriere malet mere komplekse opstillinger med bord, dug, bestik etc., men arbejdede til sidst med enkeltstående objekter som en frugtkurv, en vase med blomster eller et bundt asparges på en enkel, blødt tonet, grå eller mørk baggrund uden nøjagtig markering af et sted.

Édouard Manet

Ved toilettet. Strømpebåndet

1878-79

Pastel på lærred

55 x 46 cm

Pastel på lærred

55 x 46 cm

1878-79

Typisk for Manet går han direkte til motivet. Billedet emmer af kropslighed og kvindens bryster nærmest vælter ud mod betragteren. Billedet er udført med pastelkridt, og vi ser en kvinde stå op mod en væg med blomstret tapet og ved siden af en polstret divan. Selve pastelteknikken, boudoirmiljøet og det tvetydige moment — er det en af- eller en påklædningsscene? — skaber en pikant og også poetisk stemning i billedet. Det er uklart, hvorvidt billedet er en seance mellem maleren og en professionel model eller et mere privat billede, hvor kvinden i så fald kunne være Manets veninde Méry Laurent.

Édouard Manet

Pariserinden (portræt af madame Jules Guillemet) 

1880

Pastel på lærred

555 x 350 mm

Pastel på lærred

555 x 350 mm

1880

Édouard Manet

Komponisten Emmanuel Chabrier

Ca. 1880

Pastel på lærred

550 x 350 mm

Pastel på lærred

550 x 350 mm

ca. 1880

Édouard Manet

I et brasserie, kopi

Udateret

Olie på lærred

46 x 33 cm

Pastel på lærred

550 x 350 mm

ca. 1880

GRAFIK

Édouard Manet

Gadedreng

1862, posthumt genoptryk 1902

Radering

203 x 146 mm

2. tilstand af 2

Pastel på lærred

550 x 350 mm

ca. 1880

Édouard Manet

Olympia

1867, posthumt genoptryk 1902

Radering med akvatinte

88 x 178 mm

6. tilstand af 6

Pastel på lærred

550 x 350 mm

ca. 1880

Édouard Manet

Portræt af Berthe Morisot

Udateret

Radering

117 x 79 mm

Eksemplar/oplag: Kendes ikke

Pastel på lærred

550 x 350 mm

ca. 1880