1840–1926

Claude Monet

Claude Monet er en af pionererne indenfor udforskningen af den impressionistiske malemåde. Det var således et af hans værker, der gav stilen dens navn. Helt centralt i hans arbejde er den gentagne insisteren på at male lys, luft og vand.

Motivverden: Landskaber omkring Seinen, mennesker i naturen, billeder af de moderne storbyer Paris og London, serier af udvalgte motiver set i forskelligt lys som for eksempel katedralen i Rouen og høstakke på en mark, billeder fra hans have i Giverny – bl.a. af åkander.

Claude Monet

Chailly-pavéen i Fontainebleau-skoven

1865

Olie på lærred

97 x 130,5 cm

Olie på lærred

97 x 130,5 cm

1865

Monet arbejdede tidligt i sin karriere omkring 1865 med motivet Frokost i det grønne. Motivet var kendt fra Manets berømte og skelsættende maleri fra 1863, som Monet ønskede at udfordre. Ordrupgaards billede kan i høj grad ses som et selvstændigt værk, men også som en form for forarbejde til den monumentale figurkomposition, Monet planlagde som et modspil til Manets.

Som komposition har billedet en sugende effekt på beskueren. Det dybe og traditionelt anlagte perspektiv trækker langt ned ad skovvejen, og skyformationerne foroven drager blikket til sig. Men ser man billedet som et forarbejde til den store figurkomposition, bemærker man snarere dets sceniske karakter, og man kan forestille sig, hvordan Monet kunne placere sine figurer i skovlysningen til højre i billedet —det synes som var billedet en storslået kulisse til et salonbillede, hvor fortællingen mangler.

Stilart: Impressionisme

Claude Monet

Waterloo Bridge, gråvejr

1903

Olie på lærred

65,5 x 100,5 cm

Olie på lærred

65,5 x 100,5 cm

1903

Billedet hører til en af de omfattende serier af malerier, som Monet påbegyndte i begyndelsen af det 20. århundrede. Fra et hotelværelse i London skildrede han synet af Waterloo Bridge, Themsen og fabrikkerne på den modsatte bred i forskelligt vejrlig og på forskellige tidspunkter af dagen. Billederne er ikke så meget prospekter, men en slags undersøgelser af atmosfæriske forhold og fænomener: Vandets bølgen, trafikken der passerer over broen, skorstensrøg i baggrunden og frem for alt det lys- eller tågeslør, der indhyller hele motivet.

Billedernes flimrende, øjebliksagtige karakter er ofte resultat af en lang arbejdsproces. Monet har i dette tilfælde sandsynligvis påbegyndt maleriet i London og senere færdiggjort det over en længere periode i sit atelier i Giverny.

Stilart: Impressionisme

Claude Monet

Havet, Le Havre

ca. 1866

Olie på lærred

43 x 59,5 cm

 

43 x 59,5 cm

ca. 1866

Claude Monet

Klippen ved Sainte-Adresse, gråvejr

Ca. 1881

Olie på lærred

60 x 73 cm

60 x 73 cm

ca. 1881