VINTERLANDSKABER PÅ ORDRUPGAARD
CAMILLE PISSARRO, VINTERLANDSKAB, ÉRAGNY, AFTEN, 1894
Camille Pissaro tog ophold i Éragny, nordvest for Paris, i årene 1884 til 1903. Herfra malede han en række motiver, heriblandt også et vinterlandskab i Ordrupgaards eje. Med vibrerende, korte penselstrøg har kunstneren med et utal af nuancer gengivet det snedækkede landskab, i hvis bakker Éragny anes med sine husgavle og det markante kirketårn. Pissarro hørte til gruppen af impressionister, og det tindrende frostvejr, hvor lyset reflekteres mod den hvide sne, må have været et fristende motiv for kunstneren.
GUSTAVE COURBET, VILDSPORET, JAGTSCENE MED RÅDYR, 1866
I Gustave Courbets motiv med to springende rådyr i et vinterlandskab skildres dyrenes bevægelsesforløb som både kraftfuld og stivnet. Den detaljerede maleteknik, kunstneren har anvendt i gengivelsen af dyrene, synes at stå i kontrast til omgivelsernes maleriske og stoflige karakter. Man fornemmer sneens knitrende væsen og skovens mørke, knugende ro. Courbet var en af den franske realismes væsentligste kunstnere, og i værket Vildsporet har han i stort format skildret jagtens væsen og natur.
JOHANNES LARSEN, VINTERDAG I ZOOLOGISK HAVE, 1891
Fugle er et tilbagevendende motiv i Johannes Larsens værker. Han holdt af at skildre dem på fjorden, søen og hjemme i haven på Møllebakken i Kerteminde. Også i storbyen fandtes der fugleliv, og i København opsøgte kunstneren Zoologisk have, og de imponerende storke på den tilfrosne sø fascinerede kunstneren. Isen og det sneklædte landskab gengives i blåhvide nuancer, og baggrundens træer trækker lange skygger over den isklædte sø.
L.A. RING, VINTERDAG MED MØLLE OG STRÅTÆKT GÅRD, 1921
Man kan næste høre, sneen knitre og mærke frosten bide i kinderne, når man betragter L.A. Rings værk Vinterdag med møller og stråtækt gård. Kulden har klædt landskabet i hvidt og mod den klare blå himmel, tegner møllens vinger sig. Ring var en fremragende fortolker af den danske vinter, som han udforskede i en række af værker.