19. april – 1. november 2023
VERONICA HODGES – UNDER TRÆET
Den anerkendte installationskunstner Veronica Hodges indvier en ny udstillingsrække i Ordrupgaards drivhus med en svimlende smuk allegori over livets flygtighed.
Ordrupgaards drivhus fra 1921 har genindtaget sin oprindelige placering i den østlige del af parken efter en gennemgribende renovering, der er finansieret af Villum Fonden. Herfra genopstår det nu som et væksthus for samtidskunsten med et treårigt udstillingsprogram, hvortil en ny kunstner hvert år skaber et stedspecifikt værk med fokus på klima og bæredygtighed.
Det bliver Veronica Hodges (f. 1972), der indvier den nye udstillingsrække med installationen Under træet. Værket forestiller et gigantisk forårsblomstrende træ, der fylder drivhuset til bristepunktet med håndkolorerede papirblomster og en stamme af sammenflettede grene belagt med birkefinér. Blandt blomsterpragten skimtes allerede de første visne blade, og på gulvet ligger nedfaldne blomster og små frø. Og herved bliver installationen et sindbillede på den flygtighed, som ikke alene årstiderne, men også mennesket er evigt underlagt. Under den blomstrende trækrone står en bænk, og værket inviterer da også til refleksion og mental genopladning i samspil med naturen. Selv bruger Hodges ordet ’healing’.
Som tiden går, vil farverne blegne under solens stråler og materialerne langsomt forvitres. Og hvor værket på lyse forårsdage vil forekomme som en naturlig spejling af de blomstrende frugttræer, der omkranser drivhuset, vil det fremstå stedse mere grotesk, efterhånden som sæsonen skrider frem. Værket åbner således op for talrige associationer, og tanken henledes let på de ødelæggende konsekvenser, som menneskets bemægtigelse af naturen afstedkommer.
I en igangværende ph.d.-afhandling på Det Kongelige Akademi, Designskolen forsker Hodges i kunstoplevelsens potentiale til at ændre klimadiskursen. Afhandlingen tager udgangspunkt i egne værker, og Under træet vil indgå i forskningsarbejdet.
Værket består af 4000 blomster, der er foldet af genbrugspapir samt grene fra skovene omkring Ordrupgaard. Hertil kommer et jernskelet samt birkefinér.
DRIVHUSUDSTILLINGER 2023-25
Drivhusudstillingerne er allerede programsat for de kommende tre år (2023-2025), hvor de finder sted i sommersæsonen. I 2024 bliver det med deltagelse af Rune Bosse, og i 2025 indtager kunstnerduoen Nathalie Djurberg & Hans Berg det nye udstillingsrum i parken.
DRIVHUSET
Drivhuset, der egentlig er et Palmehus, var en del af stifterparrets drivhuse i den omfattende nytte- og prydhave, der blev anlagt af stadsgartner Valdemar Fabricius Hansen i forbindelse med opførelsen af hovedhuset i 1916-18.
Med ønsket om at reetablere drivhuset som en central og aktiv del af det samlede museumstilbud på Ordrupgaard er huset blevet gennemgribende renoveret. Desuden er det blevet bragt tilbage til den oprindelige placering i frugthaven i den østlige del af parken, hvor det leder frem til Finn Juhls hus.
OM VERONICA HODGES
Veronica Hodges, der har arbejdet med installationer i det offentlige rum siden 2007, er oprindeligt uddannet scenograf fra Det Kongelige Akademi. Blandt de mest bemærkelsesværdige opgaver er udsmykninger til Amalienborg i forbindelse med H.M. Dronningens 50-års Regeringsjubilæum, Marmorkirken, Arken og H.C. Andersen Museet. Hodges er sideløbende med sit kunstneriske virke i gang med en ph.d.-afhandling på Det Kongelige Akademi, Designskolen.
Udstillingen er støttet af:
Ny Carlsbergfondet
15. Juni Fonden
William Demant Fonden
Inge og Asker Larsens Fond til støtte af almennyttige formål
Dansk Tennis Fond
Ernst B. Sund Fonden
Restaureringen af drivhuset er finansieret med generøs støtte fra Villum Fonden
Veronica Hodges, Under træet, 2023. Foto Anders Sune Berg
Veronica Hodges, Under træet, 2023. Foto Anders Sune Berg
Veronica Hodges, Under træet, 2023. Foto Anders Sune Berg
★★★★★
“Veronica Hodges installation i drivhuset er et forunderligt og eventyrligt træ, hvis farverige trækrone breder sine blomstrende grene i drivhusets top.”
“Installationen indbyder til interaktion, rekreation, refleksion og meditation under den healende blomstrende trækrone på bænke i drivhuset. I et øjeblik af ens liv, der jo som livets cyklus er tid, der ikke vender tilbage og også grunden til at man skal tage til Ordrupgaard og mærke hvad installationskunst kan, når det er sublimt som Veronica Hodges’. ”
“Man er mere lydhør, når budskabet ikke er smækfyldt med skarpe belæringer, den travle fingerpegning og ord befængt med skyld. Og når man møder kunstneren personligt er hun yderst kongruent med sit værk Under Træet: Stille med en nærværende grounded tilstedeværelse, interessant, imødekommende, smilende med et overordentligt vigtigt budskab pakket ind i gennemtænkt kunstnerisk skønhed og æstetik.”
KULTUR INFORMATIONGitha Schultz
★★★★
“Kunsthåndværkeren Veronica Hodges har indtaget Ordrupgaards drivhus med et troldeagtigt træ, der står i flor med 4000 håndgjorte papirblomster.”
“Nu har hun givet skønhed til et sted, der i forvejen er smukt: Ordrupgaard nord for København og parken med det renoverede drivhus med hendes udsmykning “Under træet”.”
“Med sit værk til Ordrupgaard har Veronica Hodges angiveligt ønsket at påminde os om vores afhængighed og indfældning i naturen. Og det gør – indrømmet – indtryk, når et kunstværk i al sin detaljerigdom henviser til skaberværkets kompleksitet, herunder naturens cyklus og forunderlige frugtbarhed.”
KRISTELIGT DAGBLADLisbeth Bonde
Tidligere
Næste