24. marts – 25. juni 2023
UNDERFUNDIGE
UNDERVERDENER.
GAUGUIN OG LILJA
Løsrevne vragdele, yppige muslinger og flirtende fabeldyr fra oceanets dyb mødes i et keramisk univers, hvor lerets og glasurens fabulerende egenskaber får frit spil.
Med helt nye værker af Klara Lilja (f. 1989) inviteres den unge samtidskunst ind på museet til et aktualiseret møde med Jean René Gauguin (1881-1961), der er repræsenteret med flere værker i den faste samling. Udstillingen tager afsæt i Gauguins hovedværk Havmand og havfrue fra 1928, der flyttes ind i Zaha Hadids bygning, hvor den anbringes frit i rummet, så den kan ses fra alle sider. I samspillet med Liljas værker, der skildrer eksistentielle transformationer i et ’quirky’ univers af skønhed og gru, accentueres dramaet i Gauguins kolossale keramiske skulpturgruppe. For den dristighed, hvormed Gauguin har udfordret lerets elasticitet og glasurens formåen, giver spænding til figurgruppens vellystne kappestrid. Og hos Lilja genfindes det samme vovemod i arbejdet med det formbare materiale.
Udstillingens indfaldsvinkel er tematisk og fokuserer på fortællinger og motiver relateret til havets og myternes underverden. Lilja har da også skabt 17 helt nye værker med afsæt i oceanets gådefulde slugter. Her optræder farvestrålende koraller og sanselige søstjerner sammen med uhyggeligt afrevne lemmer i begyndende forrådnelse samt gevækster i tidlige stadier af nyt liv. Inspirationen finder Lilja i vores egen tids visuelle kultur, eksempelvis i computerspillens fantasyverden og på de sociale medier, men også i arkæologien og i livsstadiernes rytmiske foranderlighed. Herved forvandles leret til skulpturelle fortællinger med et sårbart og eksistentielt indhold, som åbner op for talrige fortolkninger.
Også Gauguins springvandsskulptur Havmand og havfrue, der blev erhvervet af Ordrupgaards stifterpar Wilhelm og Henny Hansen i anledning af Wilhelms 60 års fødselsdag i 1928, tager udgangspunkt i havet. Den sensationelle skulptur, der i samtiden blev beskrevet ’som det største porcelænsarbejde i verden’ var oprindelig placeret i Rosenhaven, hvor fabeldyrene med kælen hengivenhed rivaliserede om en fisk, der sendte kaskader af vand ud af sit gab. Af bevaringsmæssige hensyn er skulpturgruppen for længst ophørt med at være et springvand, og den er flyttet i sikkerhed indenfor i museets vinterhave, hvor den står op langs muren. Nu får publikum atter mulighed for at opleve skulpturen som tredimensionel. Foruden Havmand og havfrue, der blev skabt i samarbejde med porcelænsfabrikken Bing & Grøndahl, viser udstillingen yderligere syv værker af Gauguin, hvoraf to stammer fra museets egen samling og fem fra Clay Keramikmuseum.
Gauguin og Lilja, der er født med en forskydning på godt 100 år, betragtes begge som fornyere af den keramiske kunst. Og skønt de arbejder ud fra forskellige referencerammer, Gauguin med udgangspunkt i art decoen og Lilja i vores egen samtid, deler de den eksperimenterende tilgang til leret. Begge gestalter således nye fabulerende verdener med udgangspunkt i det uregerlige arbejde med overflader, glasurer og temperaturer. Og i udstillingen kommer dette til udtryk gennem livfulde havvæsner, hvis fascinationskraft forstærkes af glasurens forunderlige virkning.
Udstillingen kurateres af museumsdirektør Anne-Birgitte Fonsmark og overinspektør Dorthe Vangsgaard Nielsen. Klara Lilja skriver en tekst til udstillingens folder.
Udstillingen er generøst støttet af
Grosserer L. F. Foghts Fond
Arne V. Schleschs Fond
Toyota-Fonden
Statens Kunstfond
Klara Lilja. Flesh Vase with Heart, 2023. Fotograf Anders Sune Berg
Jean Gauguin. Kysset. (ca. 1930). Fotograf Anders Sune Berg
Jean Gauguin. Havmand og havfrue. (1928). Fotograf Anders Sune Berg
"Mystik i havdybet med erotiske undertoner"
"100 års afstand mellem den unge keramiker Klara Lilja og malersønnen Jean René Gaugain på Ordrupgaard skaber lystfuld, sanselig, men også skræmmende, undervandsdynamik. Villabyernes anmelder giver seks stjerner"
"Stor skønhed, skaberglæde, fantasi og mesterskab præger udstillingen, der skal ses og nydes. Hvis man er til mere Gaugain, så se lige bag glasdøren til venstre på vej ind til danske samling. Hvis du tør!"
"….. exceptionelle verdener, spækket af rædsel, skønhed, blidhed, absurditet og farver ….."
"Det er en lille eksklusiv og anderledes udstilling Ordrupgaard disker op med. Vi bliver mødt af en kæmpestor skulptur. Man bliver fuldstændig overvældet af det pågående indtryk den giver beskueren. Den er ganske enkelt enestående."
"Kort sagt, vi ser ind i en mageløs og mystisk underverden på Ordrupgaard"
"Et keramisk kunstnermøde på Ordrupgaard"
"Hvor Gauguin både er fabulerende, naturefterlignende og ganske farveglad i sine keramiske værker – er Klara Liljas arbejder mere sansende og sfæriske – og naturligvis langt mindre naturalistiske. Aldersforskellen er markant på 108 år, men det er såmænd svært at se, for Gauguin bliver både ung og ganske spiselig, når hans mindre keramiske værker får selskab og modspil af Klara Liljas blide og lidt skrøbelige værker."
"Ordrupgaard er sandelig et besøg værd lige nu med de to aktuelle særudstillinger og så den fantastiske faste samling oveni."
"Ordrupgaards nye udstilling med Jean Gauguin og Klara Lilja er et festfyrværkeri for øjet"
"Indholdsmæssigt er den yngre kunstner mere nuanceret og sammensat end den ældre. Hvor Gauguins væsener leger, flirter, kurtiserer og elsker med hinanden, er grænsen mellem elskov og død mere flydende hos Klara Lilja"
"I sandhed en forrygende og yderst sanselig udstilling"
"Kan de spises? Det er min første tanke, da jeg nærmer mig Klara Liljas og Jean René Gauguins keramiske værker."
"Glasurer i mælkede rosa, grønne, blå og bordeaux farver, der er lige så delikate som La Glaces konditorkager"
"Og så er der hans »Havmand og Havfrue« , der, uanset hvordan jeg vender og drejer det, er udstillingens absolutte rockstjerne."
"Korpus og korelrev, mytologi og mycelium"
"Hvad, der falder i øjnene som et andet fællestræk ved udstillingerne, er den overlegne forvandling af det bløde ler til hård, men svungen organisk keramik. Med en eksperimenterende udvikling-, påføring- og brænding af glasuren. Og ikke mindst den næsten fuldstændige overensstemmelse i pastelfarve-nuancerne, der ved første blik giver udstillingsrummet et unisont, farverigt udtryk."