Pissarro. Et møde på Skt. Thomas
Er der en forbindelse mellem dansk guldalder og fransk impressionisme? I anledning af 100-året for Danmarks salg af De Vestindiske Øer sætter Ordrupgaard spot på mødet mellem den danske guldaldermaler, Fritz Melbye, og den senere ’fader’ til fransk impressionisme, Camille Pissarro, i Dansk Vestindien. Udstillingen Pissarro. Et møde på Skt. Thomas præsenterer helt nyt kunsthistorisk stof, der vil vende op og ned på de flestes opfattelse af impressionismens begyndelse.
Camille Pissarro (1830-1903) er kendt som en af de vigtigste skikkelser i fransk impressionisme, men de færreste ved, at en dansk guldaldermaler spillede en vigtig rolle i impressionismens oprindelse. Med udstillingen Pissarro. Et møde på Skt. Thomas fortæller Ordrupgaard historien om Pissarros ungdomsår, og hvordan den danske guldaldermaler Fritz Melbye (1826-1869) fik afgørende betydning for Pissarros liv og kunst.
En dansker i Vestindien
Camille Pissarro voksede op som dansk statsborger på øen Skt. Thomas i Dansk Vestindien. Omkring 1850 ankom Fritz Melbye også til Skt. Thomas. Melbye var marine- og landskabsmaler, og kom til ’den nye verden’ for at søge inspiration. De to unge kunstnere blev venner, og begyndte snart at arbejde sammen. På Melbyes opfordring forlod de to sammen Dansk Vestindien i 1853, og drog til Caracas i Venezuela, hvor de etablerede fælles atelier.
Et ligeværdigt samarbejde
I Caracas arbejdede de to kunstnere tæt sammen, og den fire år ældre Melbye fik stor indflydelse på den da kun 22-årige Pissarro. Deres samarbejde var et modstykke til datidens mere traditionelle ’lærer-elev’-forhold, da Melbye snarere var en mentor end en mester for Pissarro. To år varede Pissarro og Melbyes parløb i Dansk Vestindien og Venezuela. Derefter satte Pissarro kurs mod Europa, mens Melbye forblev den eventyrlystne i ’den nye verden’.
Impressionismens fader
I Paris skulle Camille Pissarro blive en hovedskikkelse i en af kunsthistoriens mest banebrydende nyskabelser – impressionismen. Pissarro benævnes ofte som selve ’impressionismens fader’, og i sin imponerende karriere malede han tæt sammen med kunstnere som Paul Cézanne, Paul Gauguin og Georges Seurat. Den særlige kunstneriske samarbejdsform, som han via Melbye havde arvet fra den danske guldalderkunst, skulle videreføres i hans arbejde med disse yngre kolleger.
Ind i impressionismen
Pissarro. Et møde på Skt. Thomas præsenterer et omfattende antal tidlige værker af Pissarro og Melbye fra deres år sammen i Dansk Vestindien og Venezuela. Med udgangspunkt i disse malerier, skitser og tegninger, udlånt fra museer og samlinger verden over, viser udstillingen, hvordan Pissarro byggede videre på sine erfaringer fra de tidlige læreår med Melbye som mentor, og hvordan han tog disse erfaringer med sig ind i impressionismen.
Pissarro i børnehøjde
Som en del af udstillingen Pissarro. Et møde på Skt. Thomas kan børn og unge tage med Pissarro og Melbye på opdagelsesrejse i det spændende børneunivers Humboldt vilde jungleværksted bygget op omkring de to kunstneres mange billeder fra den caribiske jungle. Børnerummet er en del af Ordrupgaards nye koncept, hvor kendte kunstnere genfortolkes i et levende sanseunivers. Rummet følger i kølvandet på oplevelsesuniverset Monets magiske have fra udstillingen Monet. Ud af impressionismen, og Alexander Reichsteins installation At Home fra 2014, hvor nysgerrige besøgende kunne udforske Carl og Karin Larssons svenske kunstnerhjem.
Camille Pissarro. Crique avec voilier, 1856. (Cisneros Foundation Collection)
Camille Pissarro. Paysage avec masuress et palmiers, 1856. (Galeria Artes Nacional)
Fritz Melbye. Parti fra Skt. Thomas havn i Charlotte Amalie, 1851-52. (Handels- og Søfartsmuseet)
Anmeldelser
“Det er Melbye, der står som den eksperimenterende fornyer og Pissarro som hans lærernemme elev. Det er kun, fordi den danske kunstner dør så tidligt, som han gør, at hans maleriske opdagelser ikke er blevet værdsat efter fortjeneste. Med denne spændende og anderledes udstilling vil Ordrupgaard gøre op med dette. Forhåbentligt til gavn for både Fritz Melbye, Camille Pissarro og for kunsthistorien som sådan.”
“Udstillingen repræsenterer ny indsigt i mødet mellem de to kunstnere i Dansk Vestindien og giver en forståelse for hvordan Pissarro lærte at male og udviklede sit talent. Og ændrede kunsthistorien for den sags skyld. Efter Fritz Melbye i 1857 havde forladt Paris, fik Pissarro nye venner – Monet og Renoir for eksempel og på traditionens sikre grund begyndte Pissarro og hans kammerater at udvikle et nyt maleri – det impressionistiske.”
“Denne interessante historie om det kunstneriske og eksotiske møde mellem Pissarro og Melby er blevet til en dybt interessant udstilling på Ordrupgaard, som er skabt på baggrund af års forskningsarbejde af museets direktør Anne- Birgitte Fonsmark.”
“Fra nær og fjern har hun samlet værker ind til udstillingen og forsøgt at rede tråde ud vedrørende det exceptionelle samspil mellem de to kunstnere.”
“Udstillingen på Ordrupgaard er en saglig funderet kunsthistorisk udstilling, som kan opleves på flere niveauer og ud fra flere interesser.”
“Som besøgende bliver man inviteret til selv at undersøge, hvordan de to kunstnere griber de samme motiver an. Det er der egentligt noget befriende ved.”
“Giver man sig tid til fordybelse i de mange tegninger og mindre lærreder, røres der godt op i ens vaneforestillinger: Impressionismens popler har aner i vestindiske palmer, og forbindelsen katalyseres af en overset dansk guldaldermaler.”
“Interessant er det ikke desto mindre at se på de skitser og skildringer af folkelivet, som Pissarro og Melbye excellerer i, side om side. Men at dette blik for en ikkeidealisering, ikkeromantisering og ikkedramatisering af de mennesker, der tegnes og males, føres videre i impressionismen, gør ikke, at der med udstillingen ikke unægtelig er tale om en koloniudstilling.”
“Udstillingen er meget smukt og originalt kurateret. I hvert eneste rum mærker man historiens vingesus og bliver fanget ind af de mange fortællinger, der oprulles foran øjnene af en. Udstillingen skaber en interessant trekant mellem Danmark, Skt. Thomas og Paris og kan ses fra mange vinkler.”
“Der er noget for enhver smag uanset alder. Det kan simpelthen ikke gøres bedre, så derfor får udstillingen seks ud af seks stjerner.”