1868-1928

Peter Hansen

Peter Hansen tilhører den gruppe af danske malere, der af indlysende grunde kaldes Fynboerne, idet de stammede fra og hovedsageligt virkede på Fyn. Peter Hansens værk indtager en selvfølgelig og central plads i Ordrupgaards samling af dansk kunst, da han og den jævnaldrende Wilhelm Hansen gik i skole sammen og livet igennem bevarede et venskab, der blandt andet lagde kimen til Wilhelm Hansens kunstinteresse. Et af de punkter, der har kunnet forene de to mænd, var respekten for det støt og flittigt arbejdende menneske. Wilhelm Hansen selv legemliggjorde dette arbejdsideal i alt hvad han foretog sig, mens Peter Hansen gjorde det til et nøglemotiv i sin kunst. For ham var Bonden indbegrebet af dette ideal, hvad enten han fremstillede danske bønder eller bjergbønderne i den danske kunstnerkoloni Cività d’Antino, en italiensk landsby i Abruzzerbjergene.

 

84 x 68,5 cm

1889

84 x 68,5 cm

1889

Dobbeltportræt af to børn. Kunstnerens steddøtre

Pensel, akvarel og blyant på papir.

460 x 615 mm

1900

Pensel, akvarel og blyant på papir.

460 x 615 mm

1900

Sneen smelter. Sydfyn

 

48 x 73 cm

1902

48 x 73 cm

1902

Høslet på engen, Sydfyn

 

48,5 x 43 cm

1902

48,5 x 43 cm

1902

Ved vinduet. Dobbeltportræt af kunstnerens datter og steddatter

Pensel og akvarel på papir

315 x 300 mm

1903

Pensel og akvarel på papir

315 x 300 mm

1903

Lille pige med sit håndarbejde. Kunstnerens datter

Pensel, akvarel og blyant på papir

275 x 305 mm

1903

Pensel, akvarel og blyant på papir

275 x 305 mm

1903

Uden for kirkedøren, Napoli

Olie på lærred

71 x 98 cm

1904

Olie på lærred

71 x 98 cm

1904

Tærskende okser. Cività d’Antino

Tærskende okser. Cività d’Antino er en sydlandsk variation af et af Peter Hansens danske hovedværker, Pløjemanden vender (1900-1902). De tilrejsende danske malere gengav gang på gang den italienske landbobefolkning i eksempelvis scener fra høsten og især som her fra tærskepladsen i Cività d’Antino. For Peter Hansen og de andre Fynboere rummede motivet drømmen om et “jævnt, muntert og virksomt liv” i frihed og i pagt med naturen og i modsætning til det fordærvede moderne storbyliv. Bonden i Hansens kunst skal derfor snarere end udtryk for politisk agitation opfattes som et emblem på en vitalistisk livsanskuelse, der sætter forestillingen om det sunde og naturlige i højsædet: Bondepigen i billedet tumler let og behændigt de fire store okser og efter hendes ansigtsudtryk at dømme synes arbejdet at gå som en leg. Hun har ugenert bundet sin kjole op, så underkjolen kommer til syne, hvad der i 1904 – da billedet blev malet — helt sikkert blev opfattet som udtryk for hendes tvangfri kække charme, og hun slår dermed alt i alt grundtonen an i Peter Hansens kunst.

 

Pensel og akvarel på papir

575 x 450 mm

1904

Pensel og akvarel på papir

575 x 450 mm

1904

Hundedressøren. Italien

 

57 x 75 cm

1904

57 x 75 cm

1904

Bagere. Pompeji

Pensel, akvarel og blyant på papir

505 x 615 mm

1904

Pensel, akvarel og blyant på papir

505 x 615 mm

1904

Forum triangulare, Pompeji

Olie på pap

40,5 x 52,5 cm

1905

Olie på pap

40,5 x 52,5 cm

1905

November. Landskab ved Fåborg

 

86,5 x 115,5 cm

1906

86,5 x 115,5 cm

1906

Får, Valby fælled

 

61,5 x 77 cm

1906

61,5 x 77 cm

1906

Søster græder. Kunstnerens døtre

Pensel, akvarel og blyant på papir

305 x 360 mm

1906

Pensel, akvarel og blyant på papir

305 x 360 mm

1906

To søstre. Kunstnerens døtre

 

84,5 x 97,5 cm

1909

84,5 x 97,5 cm

1909

Unge piger ved stranden