1868-1928
Peter Hansen
Peter Hansen tilhører den gruppe af danske malere, der af indlysende grunde kaldes Fynboerne, idet de stammede fra og hovedsageligt virkede på Fyn. Peter Hansens værk indtager en selvfølgelig og central plads i Ordrupgaards samling af dansk kunst, da han og den jævnaldrende Wilhelm Hansen gik i skole sammen og livet igennem bevarede et venskab, der blandt andet lagde kimen til Wilhelm Hansens kunstinteresse. Et af de punkter, der har kunnet forene de to mænd, var respekten for det støt og flittigt arbejdende menneske. Wilhelm Hansen selv legemliggjorde dette arbejdsideal i alt hvad han foretog sig, mens Peter Hansen gjorde det til et nøglemotiv i sin kunst. For ham var Bonden indbegrebet af dette ideal, hvad enten han fremstillede danske bønder eller bjergbønderne i den danske kunstnerkoloni Cività d’Antino, en italiensk landsby i Abruzzerbjergene.
84 x 68,5 cm
1889
84 x 68,5 cm
1889
Dobbeltportræt af to børn. Kunstnerens steddøtre
Pensel, akvarel og blyant på papir.
460 x 615 mm
1900
Pensel, akvarel og blyant på papir.
460 x 615 mm
1900
Sneen smelter. Sydfyn
48 x 73 cm
1902
48 x 73 cm
1902
Høslet på engen, Sydfyn
48,5 x 43 cm
1902
48,5 x 43 cm
1902
Ved vinduet. Dobbeltportræt af kunstnerens datter og steddatter
Pensel og akvarel på papir
315 x 300 mm
1903
Pensel og akvarel på papir
315 x 300 mm
1903
Lille pige med sit håndarbejde. Kunstnerens datter
Pensel, akvarel og blyant på papir
275 x 305 mm
1903
Pensel, akvarel og blyant på papir
275 x 305 mm
1903
Uden for kirkedøren, Napoli
Olie på lærred
71 x 98 cm
1904
Olie på lærred
71 x 98 cm
1904
Tærskende okser. Cività d’Antino
Tærskende okser. Cività d’Antino er en sydlandsk variation af et af Peter Hansens danske hovedværker, Pløjemanden vender (1900-1902). De tilrejsende danske malere gengav gang på gang den italienske landbobefolkning i eksempelvis scener fra høsten og især som her fra tærskepladsen i Cività d’Antino. For Peter Hansen og de andre Fynboere rummede motivet drømmen om et “jævnt, muntert og virksomt liv” i frihed og i pagt med naturen og i modsætning til det fordærvede moderne storbyliv. Bonden i Hansens kunst skal derfor snarere end udtryk for politisk agitation opfattes som et emblem på en vitalistisk livsanskuelse, der sætter forestillingen om det sunde og naturlige i højsædet: Bondepigen i billedet tumler let og behændigt de fire store okser og efter hendes ansigtsudtryk at dømme synes arbejdet at gå som en leg. Hun har ugenert bundet sin kjole op, så underkjolen kommer til syne, hvad der i 1904 – da billedet blev malet — helt sikkert blev opfattet som udtryk for hendes tvangfri kække charme, og hun slår dermed alt i alt grundtonen an i Peter Hansens kunst.
Pensel og akvarel på papir
575 x 450 mm
1904
Pensel og akvarel på papir
575 x 450 mm
1904
Hundedressøren. Italien
57 x 75 cm
1904
57 x 75 cm
1904
Bagere. Pompeji
Pensel, akvarel og blyant på papir
505 x 615 mm
1904
Pensel, akvarel og blyant på papir
505 x 615 mm
1904
Forum triangulare, Pompeji
Olie på pap
40,5 x 52,5 cm
1905
Olie på pap
40,5 x 52,5 cm
1905
November. Landskab ved Fåborg
86,5 x 115,5 cm
1906
86,5 x 115,5 cm
1906
Får, Valby fælled
61,5 x 77 cm
1906
61,5 x 77 cm
1906
Søster græder. Kunstnerens døtre
Pensel, akvarel og blyant på papir
305 x 360 mm
1906
Pensel, akvarel og blyant på papir
305 x 360 mm
1906
To søstre. Kunstnerens døtre
84,5 x 97,5 cm
1909
84,5 x 97,5 cm
1909