22. maj – 29. august 2010

NUANCER AF SORT

Henover sommeren viser Ordrupgaard særudstillingen Nuancer af sort med Martin Bigum, Preben Fjederholt, Thomas Kluge, Michael Kvium, Peter Marten­sen, Ulrik Møller, Odd Nerdrum og Balder Olrik.

 

Samtidskunst til debat
Der kom for alvor gang i kunstdebatten, da Merete Sanderhoff i 2007 med sin bog Sorte billeder – Kunst og kanon satte spørgsmålstegn ved, hvad der kan kaldes samtidskunst. Merete Sanderhofs Sorte billeder – Kunst og kanon har udløst en diskussion om kunstscenens mekanismer og kastet et nyt blik på otte kunstnere: Martin Bigum, Preben Fjederholt, Thomas Kluge, Michael Kvium, Peter Martensen, Ulrik Møller, Balder Olrik og ikke mindst den norske forgangsmand Odd Nerdrum. For Merete Sanderhoff, forsker ved Statens Museum for Kunst, er centrale dele af de ottes virke beslægtet på afgørende punkter: Deres valg af maleriet som kunstnerisk udtryksform, deres syn på kunstværkets evne til at tale et almenmenneskeligt sprog på tværs af tid og rum, og deres insisteren på værkets afsluttede, æstetisk fuldendte form. Det er dette slægtskab, der danner afsæt for Ordrupgaards nye særudstilling Nuancer af sort.

Tiden, døden og historien
For første gang kan de otte markante kunstnere ses i en fælles udstilling, der kaster lys over en overset strømning i samtidskunsten. Værkerne på Nuancer af sort adskiller sig fundamentalt fra det, man normalt forventer af kunst i dag. De otte enere er fælles om i mørke toner at skildre kunstens klassiske temaer: Tiden, døden og historien – med et nutidigt blik. Kunstnerne bag værkerne opfattes ofte som enspændere på kunstscenen. Nuancer af sort samler nogle af deres hovedværker og synliggør, at de kan ses som bidrag til en egentlig strømning i samtidskunsten. De otte kunstnere er beslægtede i deres tilgang til maleriet formelt og æstetisk, men mest af alt i deres skildringer af kunstens klassiske temaer.

En ubrudt tradition
Fælles for værkerne, man kan se på Ordrupgaards Nuancer af sort, er deres evne til at skildre menneskelige grundvilkår med stor indlevelse og ærlighed. Dermed indskriver de sig i en ubrudt tradition for at udtrykke tilværelsens grundlæggende spørgsmål i kunstnerisk form, en tradition der går på tværs af tid, landegrænser, kunstarter og genrer og er lige så aktuel i dag som for 500 år siden – på trods af at den ofte nedtones i skildringen af samtidskunsten. Nuancer af sort viser 32 udvalgte malerier – fire malerier af hver kunstner – hvis motiver, fortællinger og æstetiske udformning korresponderer meningsfuldt med hinanden. Værkerne taler sammen og beriger hinandens udtryk, men er ikke ment som en manifestation eller iscenesættelse af en ny gruppering på tidens kunstscene.

Nuancer af sort er blevet til i et samarbejde mellem Ordrupgaard, Vejle Kunstmuseum og Merete Sanderhoff. Udstillingen vises efter præsentationen på Ordrupgaard på Vejle Kunstmuseum.

Michael Kvium

Balder Olrik, Die Toteninseln, 1996. Faurschou

Peter Martensen, The Test, 2007. Privateje