Monet. Ud af impressionismen
Gå ikke glip af årets kunstoplevelse når Ordrupgaard slår dørene op for Nordens største Monet-udstilling med en perlerække af Claude Monets bedste og mest berømte værker! Udstillingen Monet. Ud af impressionismen sætter fokus på en af kunsthistoriens allerstørste skikkelser – Claude Monet. Monets mesterlige skildringer af broer, katedraler, åkander og høstakke er gengivet på alt fra kagedåser til køleskabsmagneter, men tryllebinder stadig den dag i dag. Det bliver nu for første gang muligt for et dansk at publikum at opleve en lang række værker fra kunstnerens legendariske billedserier.
Verdens mest berømte kunstner
Claude Monets (1840-1926) tidløse malerier står som nogle af kunsthistoriens mest ikoniske værker, og Monet regnes i dag for verdens mest berømte kunstner. Det er derfor lidt af en sensation, når Ordrupgaard med Monet. Ud af impressionismen for første gang giver et dansk publikum mulighed for at opleve kunstnerens legendariske serier af malerier på tæt hold.
En unik mulighed
Udstillingen viser en perlerække af kunstnerens mest berømmede værker udlånt af prominente museer som The Metropolitan og MoMA i New York, National Gallery i London, Musée d’Orsay i Paris og National Gallery i Australien. Udstillingen er således en unik mulighed for at komme helt tæt på mesterværker, der normalt kun kan ses i store kunstmetropoler som Paris, New York og London.
Monet. Ud af impressionismen viser nogle af Monets mest ikoniske værker herunder høstakkene, Londons broer, katedralen i Rouen samt åkanderne fra kunstnerhaven i Giverny, der markerer sig som veritable lys – og farveorgier af stor intensitet.
Monet som radikal fornyer af maleriet
Med Monet. Ud af impressionismen stiller Ordrupgaard skarpt på de legendariske billedserier, som blev et gennemgående tema i kunstnerens imponerende karriere, og førte ham på en udviklingsrejse ud af impressionismen, henimod den moderne kunsts friere brug af form og farve. Udstillingen følger således Monet fra de første spæde forsøg udi det serielle maleri med landskabsmalerier fra Seinedalen samt Normandiets og Bretagnes kyster, over 1890ernes høstakke, popler og katedraler, til kulminationen i de storslåede åkandebilleder malet i det nye århundrede.
Udstillingen er fortællingen om, hvorledes Monet med sin serielle og tiltagende abstrakte kunst fornyede maleriet og foretog et formelt kvantespring, som stadig har relevans for kunsten den dag i dag.
Claude Monet. Water Lilies, 1914-1917. Fine Arts Museums of San Francisco
Claude Monet. Indgangsportalen, 1892-1894. Musée d’Orsay
Claude Monet. Kornstakke, sensommer, morgenlys, 1890. Musée d’Orsay
Claude-Monet, Waterloo Bridge gråvejr 1903. Ordrupgaard
“Ordrupgaard præsenterer Monets seriemalerier på fremragende udstilling.”
“Hvis man går og tænker over, hvorfor Monet lige er blevet så populær og verdensberømt, som han er, kan man nøjes med at betragte to af de udstillede malerier på Ordrupgaard.”
“Ny Monet-udstilling vil blive en af efterårets helt store publikumssucceser.”
“Monet var ikke blot en af impressionismens hovedskikkelser. Han revolutionerede også maleriet ved at insistere på at male store serier af det samme motiv. Ordrupgaard folder værket ud i fin udstilling.”
“Udstillingen er en vidunderlig oplevelse.”
“Det er i sig selv imponerende, at Ordrupgaard har kunnet samle så stor en udstilling med værker, som i den grad viser, hvor epokegørende Monet var som maler.”
“Det er en umenneskelig kraftpræstation…”
“Inde i Ordrupgaards sale møder vi 44 værker af denne impressionismens fremmeste repræsentant, hvilket gør udstillingen til den hidtil største med denne kunstner nogensinde i Skandinavien”.
“Denne udstilling viser, at samler man af det bedste, og får det bedste, har Monets lærreder endnu styrke, der stråler ud fra selve billedet. Kunstnerens oeuvre som sådan har en betydning, der rækker langt op i det 20. århundrede. Ordet er her alene Monets.”
“Denna strålande, genomarbetade utställning som ytterligare berikats med en magnifik katalog som sträcker sig långt utför utställningens trots allt begränsade ramar.”
“Jag fängslas från början till slut, både av Ordrupgaards fruktbara koncept och av Monets makalösa måleri, det mesta i hans ojämförliga, smultna kolorit.”