Matisse og eskimoerne. Et overset kapitel i kunsten
Er der en forbindelse mellem dansk guldalder og fransk impressionisme? I anledning af 100-året for Danmarks salg af De Vestindiske Øer sætter Ordrupgaard spot på mødet mellem den danske guldaldermaler, Fritz Melbye, og den senere ’fader’ til fransk impressionisme, Camille Pissarro, i Dansk Vestindien. Udstillingen Pissarro. Et møde på Skt. Thomas præsenterer helt nyt kunsthistorisk stof, der vil vende op og ned på de flestes opfattelse af impressionismens begyndelse.
Camille Pissarro (1830-1903) er kendt som en af de vigtigste skikkelser i fransk impressionisme, men de færreste ved, at en dansk guldaldermaler spillede en vigtig rolle i impressionismens oprindelse. Med udstillingen Pissarro. Et møde på Skt. Thomas fortæller Ordrupgaard historien om Pissarros ungdomsår, og hvordan den danske guldaldermaler Fritz Melbye (1826-1869) fik afgørende betydning for Pissarros liv og kunst.
En dansker i Vestindien
Camille Pissarro voksede op som dansk statsborger på øen Skt. Thomas i Dansk Vestindien. Omkring 1850 ankom Fritz Melbye også til Skt. Thomas. Melbye var marine- og landskabsmaler, og kom til ’den nye verden’ for at søge inspiration. De to unge kunstnere blev venner, og begyndte snart at arbejde sammen. På Melbyes opfordring forlod de to sammen Dansk Vestindien i 1853, og drog til Caracas i Venezuela, hvor de etablerede fælles atelier.
Et ligeværdigt samarbejde
I Caracas arbejdede de to kunstnere tæt sammen, og den fire år ældre Melbye fik stor indflydelse på den da kun 22-årige Pissarro. Deres samarbejde var et modstykke til datidens mere traditionelle ’lærer-elev’-forhold, da Melbye snarere var en mentor end en mester for Pissarro. To år varede Pissarro og Melbyes parløb i Dansk Vestindien og Venezuela. Derefter satte Pissarro kurs mod Europa, mens Melbye forblev den eventyrlystne i ’den nye verden’.
Impressionismens fader
I Paris skulle Camille Pissarro blive en hovedskikkelse i en af kunsthistoriens mest banebrydende nyskabelser – impressionismen. Pissarro benævnes ofte som selve ’impressionismens fader’, og i sin imponerende karriere malede han tæt sammen med kunstnere som Paul Cézanne, Paul Gauguin og Georges Seurat. Den særlige kunstneriske samarbejdsform, som han via Melbye havde arvet fra den danske guldalderkunst, skulle videreføres i hans arbejde med disse yngre kolleger.
Ind i impressionismen
Pissarro. Et møde på Skt. Thomas præsenterer et omfattende antal tidlige værker af Pissarro og Melbye fra deres år sammen i Dansk Vestindien og Venezuela. Med udgangspunkt i disse malerier, skitser og tegninger, udlånt fra museer og samlinger verden over, viser udstillingen, hvordan Pissarro byggede videre på sine erfaringer fra de tidlige læreår med Melbye som mentor, og hvordan han tog disse erfaringer med sig ind i impressionismen.
Pissarro i børnehøjde
Som en del af udstillingen Pissarro. Et møde på Skt. Thomas kan børn og unge tage med Pissarro og Melbye på opdagelsesrejse i det spændende børneunivers Humboldt vilde jungleværksted bygget op omkring de to kunstneres mange billeder fra den caribiske jungle. Børnerummet er en del af Ordrupgaards nye koncept, hvor kendte kunstnere genfortolkes i et levende sanseunivers. Rummet følger i kølvandet på oplevelsesuniverset Monets magiske have fra udstillingen Monet. Ud af impressionismen, og Alexander Reichsteins installation At Home fra 2014, hvor nysgerrige besøgende kunne udforske Carl og Karin Larssons svenske kunstnerhjem.
Henri Matisse, Eskimoen, 1947
Henri Matisse. Icarus, Holstebro Kunstmuseum
Henri Matisse, The Horse, the Rider and the Clown. Holstebro Kunstmuseum
Anmeldelser
“Som den er, bærer udstillingen præg af det nordsjællandske museums sikre evne til at formidle stoffet på en måde, så vi alle kan være med. Med hverken for lidt eller for meget information, men sådan, at vi selv kan gå rundt og gøre os vore iagttagelser. Og Matisses kunst er, i sort/ hvid eller i farver, betagende i al sin frodighed. Verdensklasse!“
“Alting passer sammen på den mest fantastiske måde på Ordrupgaards meget seværdige Matisse-udstilling.”
“På alle måder en interessant udstilling.”
“Det er Ordrupgaards fortjeneste at folde hele historien om Matisse og eskimoerne ud, både visuelt og i ord. Publikum får syn for sagn. På den velkomponerede, underholdende og oplysende udstilling kommer publikum igennem Matisses kunstneriske udvikling, tidlige og sene inspirationskilder, ligesom epoken og den generelle optagethed af det arktiske i både film, forskning og fortælling får plads.”
“Forbilledligt udført udstilling på Ordrupgaard om en niche inden for Matisse-produktionen; kunstnerens eskimotegninger. Det er en grundig udstilling, som sætter Matisse ind i en perspektivrig og udfoldende historie om modernitet, længsel efter oprindelige kulturer, nye medier som film og fotografi over for den aldrende kunstners livslange bestræbelse på forenkling af sit udtryk til en indkogt suppefond.”
“…det er en flot udstilling, Ordrupgaard har sat op. Typisk for museet lægges der pædagogisk ud med en række referenceværker, hentet i Ordrupgaards egen samling.”
“Der er nærmest tale om kammermusik på Ordrupgaards nye udstilling ‘ Matisse og eskimoerne -et overset kapitel i kunsten’, der viser de masker, som Henri Matisse i sine seneste år skabte ud fra eskimoernes primitive kunst, der netop har maskerne som hovedmotiver. En besynderlig verden, som vi med Matisses geniale evne til at opfatte, kan leve os ind i for tiden på Ordrupgaard.”