1819-1877
Gustave Courbet
Gustave Courbet banede vejen for, at hverdagsagtige begivenheder kunne skildres i stort format i maleriet. Han manifesterede sig på modernistisk vis som avantgarde-kunstner bl.a. ved at opføre en “Pavillon du Réalisme” (Realismens Pavillion) til at udstille sine egne værker i forbindelse med Verdensudstillingerne i Paris i 1855 og 1867. Courbets kompromisløse holdning både i liv og værk har haft betydning for de efterfølgende generationer af kunstnere.
Motivverden: Selvportrætter, landskaber, jagtscener, opstillinger, billeder af nøgne kvinder og dagligdagsscener i monumentalt format.
Olie på lærred
97 x 130 cm
1866

Olie på lærred
97 x 130 cm
1866
Vildsporet, jagtscene med rådyr, Franche-Comté
Det var helt typisk for Courbet, at han fokuserede på et jagtmotiv som dette i stort format. Billedet har en særegen dramatik indbygget i måden hvorpå de springende rådyr er fikserede og stivnede, mens den stillestående natur synes i bevægelse. Courbet fik denne effekt frem ved at male dyrene meget detaljeret og glatte i overfladen og i modsætning hertil brugte han en mere ekspressiv paletkniv-teknik til at gengive snelaget i skovbunden.
Den hvide maling er smurt ovenpå det mørke landskab med paletkniven og skaber et meget nuanceret og nærgående billede af snedækkets overflade.
Maleriet er et udtryk for Courbets insisteren på en subjektiv realisme, der via malemåden skaber et nærvær mellem betragter og billede.
Stilart: Realisme
55 x 66 cm
1861

55 x 66 cm
1861
Metaltrækkerværkstederne ved Loue-floden, nær Ornans
62 x 88 cm
1869

62 x 88 cm
1869
Klipperne ved Étretat
54 x 65,5 cm

54 x 65,5 cm