18. september 2024 – 19. januar 2025
FLORA YUKHNOVICH
INTO THE WOODS
Ordrupgaard præsenterer den unge fremadstormende britiske kunstner, Flora Yukhnovich (f. 1990), i den første museumsudstilling uden for Storbritannien. Yukhnovich er blevet udråbt som en af maleriets nye store mestre, der vil indtage en central plads i kunsthistorien. I et sanseligt billedsprog, der placerer sig et sted mellem figuration og abstraktion, indarbejder Yukhnovich historiske stilarter – herunder især rokokoen. Samtidig overskrider hun de gængse genrekonventioner ved at lade finkulturen smelte sammen med populærkulturen.
I udstillingen inviterer Yukhnovich sit publikum med ud i skoven i et fortryllet grænseland, som det kendes fra fantasiens og eventyrenes verden. Her ophæves grænsen mellem det bevidste og det ubevidste i mødet med såvel gudinden Venus som rapperdronningen Nicki Minaj. Udstillingen guider publikum igennem en skov af referencer med kvindekroppen som det gennemgående ledemotiv.
Værkerne tager udgangspunkt i en af rokokoens yndede genrer, nemlig fête galante, hvor flirtende adelsfolk mødes i skovens lysning i værker af det 18. århundredes store franske mestre som Watteau, Fragonard og Boucher. Genren blev senere i den anden halvdel af det 19. århundrede genoptaget og fortolket på ny af impressionister som Renoir og Morisot, hvis værker er fornemt repræsenteret i Ordrupgaards samling.
Udstillingen Into the Woods er skabt i tæt samarbejde med kunstneren selv, der har lavet en række nye værker specifikt til anledningen.
Into the Woods vises sideløbende med Ai Weiweis Water Lilies #1, og begge udstillinger markerer 150-års jubilæet for impressionismens ’fødsel’ med en nutidig kunstners blik på den epokegørende bevægelse.
Udstillingen er generøst støttet af:
Arne V. Schleschs Fond
Axel Muusfeldts Fond
Gangstedfonden
Jørgen Krygers og Anne Ammitzbølls Fond
Knud Højgaards Fond
Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond
Lizzie og Ejler Ruges Kunstfond
Ny Carlsbergfondet
Toyota-Fonden
Flora Yukhnovich, If All the World Were Jell-O, 2019, 180 x 250 cm © Flora Yukhnovich Courtesy the artist and Victoria Miro.
Flora Yukhnovich: Worlds of Their Own, 2024
Copyright: Louisiana Museum of Modern Art & Louisiana Channel in cooperation with Ordrupgaard, 2024
Interview: Marc-Christoph Wagner
Camera: Philip Jørgensen
Post production: Signe Boe Pedersen
"Det er spændende at følge en ung kunstners vej til den store scene, og Ordrupgaard forstår at levere varen."
"Det er første gang, den unge britiske kunstner Flora Yukhnovich (født 1990) udstiller på et museum uden for sit hjemlands grænser, men hun er allerede et varmt navn i den internationale kunst drevet frem af gode gallerinetværk og en sans for at male stilsikre kompositioner. På den baggrund er det godt, at Ordrupgaard med sine fine samlinger af fransk kunst folder den ny kunst ud, for kunstneren spejler sig i fortidens mange billeder, især rokokoen, på denne nye soloudstilling, der bærer titlen ”Into the Woods””.
"Hun maler store, saftige, "lækre" malerier, der er som skabt til Instagram, og trods sin unge alder er hun ved at blive et navn, man lægger mærke til rundtomkring på verdens kunstmuseer. Et af de steder, man har fået øje på hende, er vores helt eget "franske" kunstmuseum Ordrupgaard, og frem til 19. januar 2025 kan man se en stor, sprælsk og parfumeret udstilling med hendes rokokoinspirerede værker. En meget interessant, men også lidt tvetydig oplevelse."
"FLORA POWER PÅ VEJ IND I SKOVEN" "Ordrupgaard flipper ud, måske for første gang. Det klæder museet at kaste sig ud i ny yngre kunst, og referencen til fortiden er inden for skiven. Flora Yukhnovich åbner naturen, fantasien og erotikken på radikal og nyskabende vis".
"Ordrupgaard har gjort et kæmpe scoop, også i fysisk skala. Den unge britiske kunstner Flora Yukhnovich, russisk gift og uddannet på City & Guilds of London Art School i 2017, har sagt ja til at placere sin første museale udstilling uden for Storbritannien i museet nær naturen ved Ordrup Krat og Dyrehaven."
"Hvad der gør Yukhnovichs malerier særligt spændende er, at intet er, hvad det første øjekast lader formode. De har nemlig dybde. Under overfladen finder vi således mere dulgte historier, som gemmer sig i de forførende og farverige værker, der har klar relevans for nutidens publikum. Værktitlerne kan være en hjælp, men den endelige tolkning er op til en selv!..."
"NB! Men hvad ville Wilhelm Hansen, museets stifter, have sagt til udstillingen? Jeg er overbevist om, at han ville have været begejstret. Yukhnovich genfortolker nemlig rokokoens galante motivverden på banebrydende vis, ligesom Manet, Morisot og Renoir gjorde med stor succes i deres tid."
“Tænk flødeskumskager, bonderoser, skovens farver og bare, flommede damelår, kridhvide torsoer, vulgaritet, sukkerkasteller og bakkanaler"
"Det er en fed oplevelse at se udstillingen. Flora Yukhnovichs malerier skal opleves direkte, for den blanke overflade og farvernes intensitet på lærrederne, samt deres store format, kan ikke helt gengives i kopi. Der er noget stofligt over malingens klatter, der sætter sig i kroppen, enten som fedt på sidebenene, eller som et let kildren mellem benene. Og det er nok også̊ meningen med det hele.”
"Billederne taler deres eget sprog på en også neoromantisk manér med nogle cirkelbevægelser og altid med et ”hul” til en lysende himmel. Og da det oplyses, er det rigtigt nok: ingen mænd kan skimtes. De er bortraderede. Til gengæld er der fornemmelse af kvinder i alle positurer og gøremål, selv om det hele synes lidt udvisket i forhold til forbillederne: Boucher, Fragonard eller Watteau."
"Det interessante er, at Flora Yukhnovich er så god en kolorist, og malerierne har en kraftig appeal til beskueren, uanset om man kan hitte alskens spor, er feminist eller kommer op at køre over farver og lange penselstrøg."
”Her fejrer man, at impressionismen i år fylder 150, med en udstilling af meget nye og relativt store malerier af den engelske kunstner Flora Yukhnovich (f. 1990), der, ligesom impressionisterne gjorde, danser kinddans med rokokoen. Og ja, de malerier maler sig ind i kunsthistorien og i rokokotraditionen for fête galante-motiverne. Tjek”.
”Samtidskunsten svarer på et historisk fænomen. Tjek.”
”Og ja, billederne jammer lidt samtidskultur, fra The Beatles til Nicki Minaj, fra pop og hiphop, ind i sammenhængen for ikke blot at virke tilbageskuende. Tjek.”
”Og ja, de vil også sige noget om feminisme. Tjek.”
”Og noget om digital kultur. Tjek.”