13. september – 30. december 2000

DELACROIX. MALERIETS MUSIK

Eugène Delacroix (1798-1863) førte i store del af sit liv – 1822-24 og 1847-63 – en omfattende dagbog, Journal, der efter sin første udgivelse i 1893 er blevet berømt som et af kunsthistoriens vigtigste litterære værker. Her beretter han om en række konkrete tilfælde, hvor musikken pirrede hans sanser og kom til at spille en rolle for arbejdet med billederne. Forhold som netop er udgangspunktet for Ordrupgaards udstilling om kunstneren der skulle få stor indflydelse på en del af det 19. århundredes avantgarde med navne som Cézanne, Gauguin og van Gogh.

 

Et af historiens legendariske kærlighedspar blev i 1838 foreviget af en af verdenskunstens store malere. De portrætterede var komponisten Frédéric Chopin og forfatteren Aurore Dupin, bedre kendt under pseudonymet George Sand – og maleren var Eugène Delacroix. Billedet blev berømt, ikke blot for sine maleriske kvaliteter, men også fordi de to elskende siden blev skilt ad – som de blev det i det virkelige liv. Billedet blev nemlig delt i to – måske for at øge handelsværdien – og i dag findes værkerne på henholdsvis Ordrupgaard og Louvre, hvor de mere end noget andet fremstår som vidnesbyrd om den franske malers dybe fascination af musikken.

Eugène Delacroix, Blomstervase på en konsol, 1848-50. Musée Ingres-Bourdelle

Eugène Delacroix, George Sand. 1838. Fotograf Anders Sune Berg