1. oktober 2021 – 9. januar 2022
ANDERS ZORN
DET BEDSTE UNDER SOLEN
Oplev en af svensk kunsthistories største stjerner på Ordrupgaard. I 2014 præsenterede vi Carl Larssons farverige verden, og nu er turen kommet til Larssons nære ven og kunstnerkollega Anders Zorn. Zorns repertoire er bredere end Larssons, idet han som internationalt ombejlet portrætmaler og distingveret verdensmand kom vidt omkring. Alligevel har Zorn på lige fod med Larsson fået stor betydning for opfattelsen af svensk kultur gennem sine skildringer af livet i Dalarne. Med udgangspunkt i det nære liv – naturen, hjemmet og de lokale traditioner – fremmaner han tidløse idealbilleder af det gode liv. Værkerne vidner endvidere om et lokalt samfundsengagement og en tro på fælleskabets betydning. Temaer der netop nu er blevet højaktuelle igen.
Udstillingen, der samler 50 værker af Zorn samt enkelte møbler fra Emma og Anders Zorns hjem i Mora, er et led i rækken af udstillinger om nordiske kunstnerhjem på Ordrupgaard.
Den svenske kunstner Anders Zorn (1860-1920) var en af sin tids mest elskede og berømmede kunstnere. Allerede i en ung alder opnåede han stor succes på den internationale kunstscene med sine flatterende portrætter af samfundets spidser fra prominente kunstsamlere og finansfyrster til amerikanske præsidenter. Men der var også en anden side af Zorn fjernt fra metropolernes feterede kunstnerliv og de bonede gulve. Livet igennem vendte Zorn således bestandigt tilbage til hjemstavnen i Dalarne og det lokale liv, som han var dybt forankret i.
’Jeg længes uhyggeligt efter den gamle halvø den bedste under solen. Snart duer intet andet for mig end det, der er svensk’ skrev Anders Zorn i 1884 i et brev til sin forlovede Emma Lamm (senere gift Zorn).
Allerede så tidligt som i 1886 erhvervede Zorn og hustruen Emma en grund i fødebyen Mora ved Siljansøen i Dalarne. Ti år senere slog parret sig permanent ned på egnen. Dette blev et vendepunkt for Zorn, der nu i højere grad vendte sig mod den svenske natur og Mora-boerne afbildet i deres oprindelige miljø. Der var ikke tale om en nostalgisk eller romantisk søgen tilbage til verden, før den gik af lave, men snarere om indlevende og solidariske skildringer af den lokalbefolkning, som Zorn selv følte, han tilhørte, næret af et dybfølt ønske om at videreføre egnens kulturelle liv. Parrets engagement i regionen udmøntede sig blandt andet i oprettelsen af Mora Folkehøjskole, hvor der undervistes i egnens musik, dans, snedkertraditioner og tekstilkunst og sidenhen i etableringen af Moras Frilandsmuseum.
Zorns tilknytning til egnen omkring Mora manifesterer sig i stemningsfulde skildringer af skærgården, årstidsfesterne, badstuen og den folkelige dalarkultur. Værkerne har som Larssons stor betydning for opfattelsen af svensk kultur. For ægteparret Zorn blev Mora symbolet på noget uspoleret, der i modsætning til tidens industrialisering satte fokus på lokale traditioner og håndværk. Her hundrede år senere fremstår deres idéer fremsynede og relevante som en modpol til den stigende forbrugerisme.
Udstillingen er støttet af:
Anders Zorn, I skærgården, 1894, Nasjonalmuseet, Oslo. Fotograf Børre Høstland
"Overgiv dig til mesteren"
"Anders Zorn – den svenske folkelivsmaler og ikke mindst kvindeskildrer – i fuld og forbløffende sikker udfoldelse på Ordrupgaard."
"I begyndelsen af 1900-tallet var der mange gode kunstnere under solen over Norden. Men der var ingen mere virtuos end Anders Zorn. Og når man oplever en omfattende, veldisponeret og informativ udstilling med en maler, der med så sikre og suveræne midler kunne indfange livet og menneskene omkring sig, kan man kun gøre ét:
overgive sig."
"Anders Zorn Superstar."
"Ordrupgaard viser fremragende ophængning af en af Sveriges største malere, Anders Zorn."
"Visningen på Ordrupgaard er en nydelse, der hviler i sig selv og som tilmed bliver suppleret med et glimrende katalog. Tillykke – gid udstillingen må blive et tilløbsstykke."
"Det gode liv, den store natur, folkedans, midsommer og nøgenbadning i skærgården. Anders Zorn er sammen med generationsfællen Carl Larsson indbegrebet af billedbogs-Sverige, og hinsidan har han nærmest status af nationalkunstner, på samme måde som P.S. Krøyer har det i Danmark."
"… det ændrer ikke på det faktum, at Zorn er uretfærdigt ukendt i Danmark, og at det er en glimrende og grundig udstilling Ordrupgaard har skruet sammen."
"Ordrupgaard viser en af de helt store svenske kunstnere omkring år 1900, Anders Zorn. Hvilken fornøjelse."
"Den svenske kunstner Anders Zorn (1860-1920) var verdensberømt omkring år 1900 og blev af samme grund styrtende rig. I kraft af sit virtuose håndelag og flamboyante væsen skaffede han sig kunder i ikke blog Sverige, men i England, Frankrig og USA. Ingen andre af samtidens nordiske kunstnere kom i nærheden af Zorns internationale gennemslagskraft."
"Vild med naturen og det nære liv i Sveriges Dalarne"
"En af svensk kunsthistories største stjerner kan lige nu opleves på Ordrupgaard. Anders Zorn (1860-1920) var allerede i sin samtid en stor stjerne, der havde succes som portrætmaler for overklassen i Europas metropoler, samtidig med at han bestandigt vendte hjem til barndommens Dalarne, hvor han fremanede tidløse idealbilleder af naturen og det nære liv. Ligesom når man ser skagensmalerne, drømmer man sig tilbage til solen, vandet og sommeren."
"Dalaromantik för danskar"
"Superstjärnan Zorn är fortfarande inte särskilt känd i Danmark. Carolina Söderholm ser en utställning på Ordrupgaard som försöker ändre på den saken."
"Ordrupgaard kanske inte direkt fördjupar bilden av Zorn men ger en fyllig ingång till den enkle Moragrabb som under tidigt 1900-tal blev det svenska måleriets superstjärna."
"Zorn på Ordrupgaard bringer os tæt på vores naboland Sveriges nationalklenodie. Anders Zorn (1860-1920) var en af maleren Carl Larssons (1853-1919) nære venner og Zorns stil minder bestemt om Larssons og vice versa."
"Vi mødes af over 50 værker. Vi ser oliemaleri, akvarel, men også eksperimenterende fotografi, som selv i dag udmærker sig og viser, at Zorn ikke kun havde tæft for maleriet."
"Svensk kunsts nationale flagskib kan opleves på det ´nye Ordrupgaard´. Udstillingen er den mest omfattende præsentation af Zorn i nyere tid her i landet. Derfor vil han for mange også være ukendt."
"Jeg kan ikke hylde hans akvareller nok. Det er sublimt arbejde og af en teknisk kvalitet, som måske kun Emil Nolde kommer i nærheden af."