20. september 2023 – 7. januar 2024
ANNA OG MICHAEL ANCHER –
SAMMEN OG HVER FOR SIG
I rækken af udstillinger om kunstnerhjem sætter Ordrupgaard nu fokus på et af de mest berømte og elskede danske kunstnerpar: Anna og Michael Ancher. Det er første gang i nyere tid, at en udstilling omhandler begge kunstnere og det parløb, der fandt sted i det fælles hjem i Skagen. Udstillingen sætter den kunstneriske dialog under luppen og belyser ligheder og forskelle de to kunstnere imellem.
Indfaldsvinklen bliver maleriet Dagens arbejde bedømmes fra 1883, som kunstnerægteparret udførte i fællesskab. I billedet iscenesætter de sig selv som de ligeværdige udøvende kunstnere, de også var i virkeligheden. Fra deres fælles hjem – først i Havehuset bag Brøndums Hotel og siden på Markvej 2 – udgik nemlig et harmonisk og respektfuldt kunstnerisk partnerskab, der var et særsyn i en tid, hvor kvinder typisk måtte opgive deres karriere, så snart ægteskabet indtraf.
Det var søgen efter et nyt kunstnerisk terræn, der i 1874 bragte Michael Ancher (1849-1927) til Skagen, hvor han mødte den lokale og kunstnerisk begavede Anna Brøndum (1859-1935). Med udgangspunkt i motiverne i Skagen samt de fælles rejser til især Paris, hvor de blev eksponeret for de nyeste kunstretninger, skulle de begge blive vigtige repræsentanter for det moderne gennembrud i Danmark. Under indflydelse af realismen blev Michael således en markant fornyer af den monumentale danske figurkunst med malerier af blandt andet heroiske fiskere i redningsaktion, mens Anna i sine bedste værker dristigt bevægede sig væk fra virkeligheden for at lade lyset og farven styre, hvorfor hun i stigende grad betragtes som en pionerskikkelse i det 20. århundredes modernisme.
Udstillingen kurateres af museumsdirektør Anne-Birgitte Fonsmark og overinspektør Dorthe Vangsgaard Nielsen. Den kunstfaglige formidling varetages af museumsinspektør Rikke Zinck Jensen. Udstillingen ledsages af et katalog med artikler af udstillingens kunstfaglige konsulent, seniorforsker mag.art. Elisabeth Fabritius, kunsthistoriker og kunstkritiker Peter Michael Hornung og ph.d.-stipendiat og museumsinspektør ved Skagens Kunstmuseer Andreas Bjerre.
Udstillingen er støttet af:
Augustinus Fonden
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
Anna og Michael Ancher, Dagens arbejde bedømmes, 1883. Statens Museum for Kunst, deponeret på Skagens Kunstmuseer.
Anna og Michael Ancher, Stuen med de blå gardiner, ca. 1892. Tilhører Skagens Kunstmuseer.
"Det er derfor både velgørende og interessant, at Ordrupgaard til sin store efterårsudstilling har valgt at fokusere på et kunstnerægtepar, der ikke fulgte normen for korrekt malerhustruopførsel. Anna og Michael Ancher arbejdede ved siden af hinanden hele deres voksne liv, og var begge anerkendte og fejrede i deres samtid. De står således som den lysende undtagelse, der bekræfter reglen, og viser samtidig, at det i tiden omkring slutningen af det 19. århundrede og begyndelsen af det 20. sagtens var muligt for en kvinde at gøre sig gældende i kunstens verden."
"I deres fælles samtid var Michael Ancher nærmest en institution i dansk kunst, men efterhånden som den moderne kunst blev udviklet i det 20. århundrede fik flere og flere mennesker øjnene op for Anna Anchers vibrerende, lysmætte interiørbilleder, og i dag er hendes status som billedkunstner klart højere end hendes mands."
"Der er med andre ord masser af kunsthistorisk guf at hente, og der er mængder af kernesunde, danske klassikere at se på Ordrupgaards udstilling."
"Ordrupgaard har gjort det igen. En fremragende udstilling, der henvender sig til et bredt publikum. Museet kan atter forvente en publikumstilstrømning langt ud over det sædvanlige. Og det er fuldt fortjent!”"
"Det er nemlig første gang i nyere tid, at en udstilling omhandler begge kunstnere og det parløb, der fandt sted i deres hjem i Skagen. Hertil kommer, at der sættes fokus på den kunstneriske dialog mellem de to kunstnere, samtidig med at deres ligheder og forskelle belyses."
"Udstillingen viser parret som ligeværdige, udøvende kunstnere, hvilket de også var i virkeligheden. Der var nemlig tale om et harmonisk, respektfuldt kunstnerisk partnerskab, hvilket var et særsyn i en tid, hvor kvinder typisk måtte opgive deres karriere, så snart de blev gift."
"Et studie i samhørighed"
"Anna og Michael Ancher - sammen og hver for sig" er titlen på Ordrupgaards nyåbnede udstilling, der tager fat i de to malende kunstneres ligeværdighed gennem et langt ægteskab."
"Kataloget, der følger præsentationen af kunstnerparret, har gode bidrag af blandt andre kunsthistoriker Peter Michael Hornung, der som indgang fortæller om skelsåret 1883, hvor Ancherparret malede på samme billede " Dagens arbejde bedømmes".
"Ordrupgaards udstilling viser to meget forskellige kunstnere: Den avantgardistiske Anna Ancher og den mere klassiske figurmaler Michael Ancher."
"Hvad angår placeringen i kunsthistorien, bekræfter Ordrupgaards udstilling den status, der har været fremherskende i mange år, ja, faktisk mens begge kunstnere stadig var i live: Michael Ancher giver sig i kast med klassiske figurkompositioner, der forbinder Guldalderen med den naturalisme, som ikke mindst de to norske kunstnere Frits Taulov og Christian Krogh bragte med sig til Skagen. Anna Ancher arbejder sig væk fra en realisme inspireret af nederlandsk 1600-tals maleri til værker, der bugner af ly."
"Ordrupgaards Ordrupgaardsamlingen kombination af glimrende malerier, kulturhistoriske undersøgelser og privatpsykologiske studier er bestemt alle pengene værd."
"Ordrupgaard inviterer indenfor hos kunstnerparret Anna og Michael Ancher fra Skagen. Dem gider man virkelig godt besøge."
"Og hvis det ikke er nok, så er også et af de mest interessante malerier på udstillingen det, hvor begge har været i gang med penslen i samme billede."
"Og hvis man ikke går med den slags romantiske drømme... og helst bare vil se noget god kunst? Tag endelig på Ordrupgaard alligevel."
"Ordrupgaard jagter endnu en sikker udstillingssucces med visningen af et uimodståeligt, frugtbart og woke makkerskab mellem kunstnerne Anna og Michael Ancher – ’Sammen og hver for sig’"
"Da den 24-årige Michael Ancher på en rejse til Skagen i 1874 forelsker sig i den kun 14-årige Anna Brøndum (fyh!) forærer han hende året efter en malerkasse og skriver: ” Lad det være Dit Maal at blive Malerinde, og alt vil gaa godt.”
"Udstillingen på Ordrupgaard viser eksempler på, at Anna og Michael ikke blot maler de samme motiver, men også i fællig maler det centrale værk ’Dagens arbejde bedømmes’ fra 1883."
"Summa summarum: dette banebrydende og nyskabende powercouple i dansk kunst får virkelig fortjent momentum på Ordrupgaard. Hip hip hurra. Og fem funklende stjerner."