31. maj 2024 – 19. januar 2025
AI WEIWEI – WATER LILIES #1
En af verdenskunstens betydeligste stemmer, Ai Weiwei, er rykket ind på Ordrupgaard med installationen Water Lilies #1 (2022). Det spektakulære værk består af over 650.000 legoklodser, og med en imponerende længde på 15 meter udgør det Ai Weiweis største legoværk til dato. Den enorme installation rematerialiserer et af impressionismens mest ikoniske malerier, nemlig Claude Monets tilsvarende monumentale billedfrise Water Lilies (1914-26), der i dag befinder sig på MoMA i New York. Men hvor Monet i sit skønhedssøgende åkandemaleri udelukker enhver hentydning til sit eget sorgfulde liv, åbner Ai Weiwei op for fortællingen om de formative barndomsår med faren i en kinesisk arbejdslejr via en indbygget sort dør blandt de farvestrålende åkander. Udstillingen vil således vise, hvordan Monets maleri fletter sig ind i Ai Weiweis gribende livshistorie for at genopstå på ny i et opgør med den systematiske undertrykkelse af ytringsfriheden, som den i dag eksilerede kunstner og hans far før ham har mærket på krop og sjæl i hjemlandet Kina.
I Water Lilies #1 har Ai Weiwei (f. 1957 i Beijing) erstattet Monets udsøgte penselstrøg og farvepalet med massefabrikerede plastikklodser i 22 prædefinerede pangfarver. Og hvor Monets maleri bringer en næsten overjordisk skønhed frem, som den tog sig ud i den franske malers have i Giverny i begyndelsen af det 20. århundrede, har Ai Weiwei rekonstrueret et foruroligende mørkt hul blandt åkanderne. Det repræsenterer døren til den jordhule, hvor Ai Weiwei måtte gennemleve fem år af sin barndom uden lys og vand sammen med sin far, den berømte digter Ai Qing. Han var blevet sendt i eksil i Xinjiang-provinsens ørken – også kaldt ”lille Sibirien” – som et resultat af anti-højrekampagnen under det kommunistiske styre. Om dette barndommens sorte hul i den paradisiske have fortæller Ai Weiwei: ”Alle mine værker er knyttet til min personlige historie. Jeg ville aldrig skabe et værk alene for skønhedens skyld. For mig opstår skønhed ud af de personlige kampe.” I installationen drager Ai Weiwei tillige paralleller mellem farens fængsling i 1930’erne og dernæst sin egen indespærring i 2011, hvor han tilbragte 81 dage i et, med hans egne ord, ”sort hul”, uden formel sigtelse.
I en video skabt specielt til udstillingen åbner Ai Weiwei op for sin fængslende familiehistorie, der har formet ham som menneske og som den systemkritiske aktivist og verdenskunstner, han er i dag. Med det dybereliggende politiske budskab taler udstillingen dermed ind i den aktuelle debat om ytringsfrihed og systematisk censur. Stor skønhed og sorg, kunst og politik, fortid og nutid flyder ind og ud mellem hinanden i Ai Weiweis på én gang legende og alvorstunge rekonstruktion af Monets åkander.
Udstillingen er støttet af:
Ny Carlsbergfondet
Jørgen Krygers og Anne Ammitzbølls Fond
Beckett-Fonden
Hoffmann og Husmans Fond
Dansk Tennis Fond
Ai Weiwei, Water Lilies #1, 2022. Fotografer Ela Bialkoskwa og Okno Studio. Venligst stillet til rådighed af kunstneren og Galleria Continua.
Ai Weiwei, Water Lilies #1, 2022. Fotografer Ela Bialkoskwa og Okno Studio. Venligst stillet til rådighed af kunstneren og Galleria Continua.
"Han er en af kunstens superstjerner. Nu går han amok med en gigantisk bunke LEGO-klodser"’
"Skoven er grøn, og der er endnu en gang stor kunst at se på Ordrupgaard. Denne gang et kolossalt værk af den kinesiske superstjerne Ai Weiwei."
"Kinesiske Ai Weiwei er en af samtidskunstens superstjerner, så alene det, at det lille museum i Ordrup nord for København har kunnet få fat i værket, er noget af en præstation"
"»Water Lilies #1« er en virkelig stor, næsten meditativ oplevelse, og på Ordrupgaard er kæmpeværket iscenesat på smukkeste vis med en fin siddetrappe, grundige forklaringer og en lille seks minutter lang video, hvor Ai Weiwei selv forklarer nogle af sine pointer."
"Monets vandliljer mesterligt fortolket med LEGO-klodser"
"Verdenskunst bestående af godt 650.000 LEGO-klodser fylder bogstavelig talt hele væggen på Ordrupgaard de næste måneder. Værket på ca. 15 meter er smukt, dragende og samtidig foruroligende i sin reference til den kinesiske kunster Ai Weiweis gribende familiehistorie"
"Installationen på Ordrupgaard er Weiweis genfortolkning af Claude Monets (1914-1926) enorme billedfrise Water Lilies, som i dag befinder sig på MOMA i New York."
"Med Ai WeiWeis store værk på Ordrupgaard forenes et samfundsmæssigt engagement med en umiddelbar tilgængelighed!"
"Den politiske aktivist Ai WeiWeis mammutværk er en moderne parafrase over Monets store åkandebillede, som i dag hænger på Moma i New York. Med udstillingen bliver Ordrupgaard både aktuel og ”woke."
"Det er med denne udstilling af et stort værk (15 meter langt) for en gangs skyld også lykkedes at udnytte arkitekten Zahad Hadids brutale udstillingsrum og tilnærmelsesvis at genskabe lidt af den sakrale stemning, som hersker i L’Orangeriet i Paris, hvor Monets allerstørste åkandebilleder hænger. Ordrupgaard har nemlig også installeret en smuk hvid trappeformation, hvor publikum i ro og ensomhed kan fundere og reflektere over Ai WeiWeis værk."
"Foruroligende genskabning af Monets åkander"’
"’Claude Monets utallige billeder af åkander hører til blandt de mest ikoniske kunstværker fra begyndelsen af det 20. århundrede. Det skyldes ikke mindst deres overjordiske skønhed, der får beskueren til at glemme alt om hverdagens problemer for en stund. Derfor anvendes de flittigt i annoncer for produkter, der skal forsøde vores tilværelse og bringe os i en himmelsk sindstilstand af velvære."
"Den primære grund er naturligvis, at Ai Weiwei (f. 1957) har benyttet Claude Monets ikoniske åkander på en helt ny måde, så vi kan forholde os til presserende problemstillinger i en foruroligende verden præget af uret – og tilmed med en privat vinkel. At Ai Weiwei har valgt at udføre sit værk i Legoklodser er naturligvis en provokation. Lego forbinder vi normalt med børns kreative leg og hyggelige stunder i familiens skød. Ais værk rummer derimod henvisninger til forfølgelse og undertrykkelse."
"Ai Weiweis fortolkning af Claude Monets åkandemaleri i LEGO overrasker positivt"’
"Ai Weiwei er ikke bare en kunstner, der dyrker det æstetisk smukke, men har altid flere elementer af noget personligt i sine værker. Det er også tilfældet med ‘Water Lilies #1”, hvor han har inkorporeret et ’sort hul’, der mest af alt ligner noget fra en science fiction-film. Det fremstår som en slags sugende intethed, der ligesom bryder den ellers endimensionelle overflade."
"Det interessante er, at selve værket er ret imponerende i sig selv, men at man hele tiden kan går rundt foran det, og her opdage nye facetter, få nye indtryk og ideer, der alt sammen giver mening i henhold til referencen til impressionisterne."
"Ai Weiweis far var den berømte og berejste kinesiske digter Ai Qing, som opholdt sig i Paris i 1930"erne. Det er derfor, Ai Weiwei har valgt at genskabe Monets åkandemaleri, siger han. Hans far elskede impressionisterne."
"Under den kinesiske kulturrevolution blev faderen grundet sine for lidt revolutionære digte sendt i arbejdslejr, og Ai Weiwei, som dengang var et barn, var med. Det har Ai Weiwei skrevet en virkelig god bog om. I legoversionen af åkandemotivet laver Ai Weiwei en tilføjelse til motivet, en mørk åbning ind til den jordhule, han boede i sammen med sin far i fangelejren."