Skip to content

NYT HAMMERSHØI MALERI PÅ ORDRUPGAARD

Når Ordrupgaard fra den 25. juni atter inviterer indenfor, bliver det med Vilhelm Hammershøi som en af de helt centrale skikkelser. Den danske samling har fået en flot nyophængning og går nu under navnet Hammershøi og hans tid. Vilhelm Hammershøi repræsenteres da også med 19 malerier, som udstilles side om side med andre førende kunstnere fra samme periode. Samlingen er netop blevet beriget med maleriet Solregn. Fra Gentofte Sø, som generøst er deponeret af Augustinus Fonden.

Ordrupgaard kan fremvise en af de mest komplette samlinger af Vilhelm Hammershøi, den gådefulde maler, der bestandigt kredser om nogle få udvalgte motivgrupper stemt i grålige nuancer. De fleste kender de ikoniske interiører fra Strandgade 30, portrætterne af de nære familiemedlemmer og arkitekturbillederne. Færre er måske bekendt med landskaberne, som er mere sjældne.

AUGUSTINUS FONDEN DEPONERER LANDSKABSMALERI
AF HAMMERSHØI PÅ ORDRUPGAARD
Augustinus Fonden har valgt at deponere værket Solregn. Fra Gentofte Sø på Ordrupgaard for en 10-årig periode. Museet ejer i forvejen Solregn. Gentofte Sø og udstiller nu to malerier af samme motiv. Begge malerier stammer fra 1903, et år hvor Vilhelm Hammershøi henlagde sin ferie til Gentofte. Ligheden de to værker imellem er slående, men beskæringen er forskellig og vidner om Vilhelm Hammershøis karakteristiske dvælen ved det samme motiv som en afsøgning af dets
muligheder.

“På Ordrupgaard kommer kunstværkerne til deres ret i stedet for at hænge gemt på fondens kontor. Her bliver de en del af en kunstfaglig kontekst, hvor der forskes og formidles, og de indgår i museernes samarbejde omkring udlån. Som fond arbejder vi for kunstoplevelser for et bredt publikum. Vi er derfor glade for, at offentligheden nu får større gavn af Hammershøis værker i de smukke arkitektoniske rammer på det nyåbnede Ordrupgaard”

– Frank Rechendorff Møller, adm. direktør i Augustinus Fonden.

Augustinus Fonden har desuden valgt at forlænge deponeringen af yderligere tre malerier af Vilhelm Hammershøi. Det drejer sig om Interiør med kunstnerens moder og søster, Fra det gamle Asiatisk Kompagni og Parti fra Frederiksborg Slot, som nu kan opleves på Ordrupgaard frem til 2031.

ORDRUPGAARD HAR ET GANSKE
SÆRLIGT FORHOLD TIL HAMMERSHØI
På Ordrupgaard når værkerne ud til et bredt publikum, samtidig med at de bliver en levende del af forskningen. Ordrupgaard spillede eksempelvis den centrale rolle i genopdagelsen af Vilhelm Hammershøi i 1990’erne.
Det skete blandt andet med Ordrupgaards særudstillinger om kunstneren på hhv. Musée d’Orsay i Paris og på The Guggenheim Museum i New York. I 2016 afholdt Ordrupgaard tillige særudstillingen Hjemme hos Hammershøi.

”Vi er meget taknemmelige for, at Augustinus Fonden har valgt at deponere værkerne netop her på Ordrupgaard, hvor de vil indtage en væsentlig rolle i vores publikumsrettede formidling såvel som forskning. Allerførst ser vi frem til, at publikum snart kan møde den omfattende samling af Vilhelm Hammershøi i de nyrenoverede gallerisale”

– Anne-Birgitte Fonsmark, museumsdirektør på Ordrupgaard.

At Vilhelm Hammershøi fra starten har været en vigtig brik i den danske samling ses ved, at Ordrupggaards stiftere, Wilhelm og Henny Hansen, gjorde deres første erhvervelser allerede i begyndelsen af 1890’erne. På det tidspunkt var den nu så berømmede danske kunstner langt fra så velanset, som han skulle blive senere. Faktisk var det akademiets gentagne afvisninger af Vilhelm Hammershøis portrætter, der førte til dannelsen af Den Frie Udstilling i 1891 i protest mod den officielle smag.

Vilhelm Hammershøi. Solregn. Fra Gentofte Sø. (1903). Deponeret af Augustinus Fonden. Ordrupgaard. Fotograf Anders Sune Berg

GÅ IKKE GLIP AF NOGET

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, så du kan holde dig opdateret med særudstillinger og arrangementer