Skip to content

TO NYE MALERIER AF VILHELM HAMMERSHØI TIL ORDRUPGAARD

Ordrupgaards omfattende samling af værker af Vilhelm Hammershøi (1864-1916) er netop blevet udvidet med to tidlige og meget sjældne motiver. Det drejer sig om Landskab. Sommer. ”Ryet”, 1896, som museet har erhvervet hos Christie’s i London med støtte fra Augustinus Fonden, Ny Carlsbergfondet samt Aage og Johanne Louis-Hansens Fond. Desuden er Den røde stue, ca. 1897, netop blevet deponeret på museet af en privat udlåner. Med hele 21 malerier kan Ordrupgaard således præsentere én af de allervigtigste samlinger af den gådefulde maler, der kredsede om nogle få udvalgte motivgrupper, typisk stemt i gråtonede nuancer. Samlingen omfatter samtlige af kunstnerens genrer fra de ikoniske interiører til arkitektur- og landskabsmalerierne samt portrætterne af nære familiemedlemmer. Med tilføjelsen af yderligere to værker styrkes samlingen betydeligt og bringer fascinerende nye facetter af kunstnerens virke frem i lyset.

Ordrupgaards direktør, Gertrud Oelsner, udtaler ”Vi er meget taknemmelige for, at det, takket være generøs støtte fra Augustinus Fonden, Ny Carlsbergfondet samt Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, er lykkedes at erhverve Landskab. Sommer. ’Ryet’ fra 1896. Tilsammen med deponeringen af Den røde stue fra ca. 1897 råder museet nu over hele 21 af Hammershøis allerbedste værker. Ordrupgaard og Hammershøi hører umiskendeligt sammen, og traditionen går helt tilbage til stifterparrets tid. Hammershøi vil også fremadrettet være et fokusområde med en kommende nyophægning, der får titlen Home of Hammershøi, samt internationale samarbejder omkring udstillinger og en stor udstilling af Hammershøi på Ordrupgaard i 2027.”

EN HJEMKOMST OG EN FØRSTEGANGSPRÆSENTATION

For Landskab. Sommer. ”Ryet”, 1896, bliver det en hjemkomst til Ordrupgaard, idet maleriet tidligere har været deponeret på museet af dets forhenværende ejer. Motivet stammer fra Lille Værløse, hvor Hammershøi opholdt sig i sommeren 1895. Med en særpræget teknik har kunstneren skildret de spredte træer på græssletten, næsten som var de svævende gestalter med douce, semitransparente trækroner, mens stammerne trækker grafiske linjer gennem landskabet. Evigheden og øjeblikket smelter sammen i et rum, hvorfra solens stråler er forvist, og himlen er overtrukket med gråt, uigennemtrængeligt skydække. Maleriet er et værdifuldt bidrag til den vigtige, men endnu forholdsvis ufortalte historie om kunstnerens landskabsmaleri. For også her var han en fornyer, og hans værker brød ny grund for tidens symbolistiske landskabsmaleri.

Den røde stue, ca. 1897, præsenteres nu for allerførste gang i en offentlig samling. Hidtil har maleriet befundet sig i en privat kunstsamling, og det er tænkeligt, at det aldrig før har været udstillet. Dertil kommer, at det er et yderst sjældent værk, der viser Hammershøi som en formidabel kolorist. Her ses en sparsomt møbleret stue, indrettet i Louis Seize-stil med koral- og lyserøde vægfelter samt enkelte Hepplewhite-stole langs panelerne. De arkitektoniske linjer leder blikket i retning af stuens venstre hjørne, og motivet er skildret i et vidvinklet perspektiv, der kendes fra fotografiet, men som var helt nyt dengang. Der hersker en æterisk lethed over interiøret, der hæver sig over tid og sted, som gjaldt det om at fange stedets ånd eller måske en indre sjælelig tilstand. Motivet stammer fra kunstnerens og hustruen Idas allerførste fælles hjem i Ny Bakkehuset på Frederiksberg, hvor det nygifte par bosatte sig i 1892 efter hjemkomsten fra bryllupsrejsen. Interiørets iøjnefaldende lyserøde paneler er fortsat bevaret på Designmuseum Danmark.

HOME OF HAMMERSHØI

Grundlæggerne af Ordrupgaard, Henny og Wilhelm Hansen, var blandt de første samlere af Vilhelm Hammershøis værker. Allerede i 1901 fandt den første erhvervelse sted med Interiør, 1901, og herefter fulgte flere vigtige erhvervelser. Også efter Hansens egen tid har museet suppleret samlingen med kunstnerens værker, ikke mindst initieret af de store internationale udstillinger, som Ordrupgaard har stået bag, første gang i 1981 og sidenhen i 1990’erne, hvor museet arrangerede særudstillinger om kunstneren på hhv. Musée d’Orsay i Paris og på Guggenheim Museum i New York. I dag udgør samlingen af Hammershøis værker en hovedhjørnesten i museet, og den anerkendes bredt som verdens formentligt bedste samling af kunstnerens værker.

DE NYE VÆRKER

Landskab. Sommer. ”Ryet”, 1896, er erhvervet med støtte fra Augustinus Fonden, Ny Carlsbergfondet samt Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.

Den røde stue, ca. 1897, er deponeret af en privat udlåner.

 

 

RYET FP

GÅ IKKE GLIP AF NOGET

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, så du kan holde dig opdateret med særudstillinger og arrangementer