Laurits Andersen Ring. Mellem lys og mørke
Sjællandske landskaber, melankolske stemninger og det barske liv på landet – sådan kender vi den danske realist og symbolist L.A. Ring. Men med udstillingen L.A. Ring. Mellem lys og mørke viser Ordrupgaard en ny side af Ring og fremhæver samtidig Rings hustru, Sigrid Kählers kunstneriske arbejde. Udstillingen lægger sig dermed i forlængelse af museets række af udstillinger om kunstnerægtepar og kunstnerhjem fra tiden omkring forrige århundredeskifte
Ægteskabet i 1896 med den purunge Sigrid Kähler (1874-1923) markerer et nyt og lykkeligere livsafsnit for den da 42-årige Ring – og en ny fase i hans kunst. I de følgende år præges hans værker af en varme, intimitet og optimisme, der ikke findes i kunstnerens tidligere værker. Rings motiver kredser om Sigrid, hjemlige interiører og parrets tre børn. Også hans landskaber bliver oplyst af en ny klarhed, og efterår og vinter udskiftes med forår og sommer. Udstillingen præsenterer værker af Ring fra omkring 1896 og frem og viser, hvordan Sigrid Kähler og parrets fælles hjem og kreative samspil påvirker Rings værk.
Et kunstnerpar
Sigrid Kähler var selv kunstner. Hun og L.A. Ring mødte hinanden i miljøet omkring hendes fars, keramikeren Herman A. Kählers værksted, hvor Sigrid arbejdede som ”malerdame” med at dekorere keramik. Man kender ikke meget til Sigrid Kählers værker, da ”malerdamernes” arbejde var anonymt, og der findes derfor kun få eksempler på hendes arbejde. Selvom Sigrid elskede at tegne og male betød ægteskabet med Ring også, at hun, ligesom så mange andre af tidens kunstner-hustruer, måtte lægge penslerne på hylden. Alligevel blomstrede parrets kunstneriske samspil, og det formede deres fælles hjem og liv.
Kählers værksted
L.A. Ring blev introduceret for Herman A. Kählers værksted i 1885. Herefter tilbragte Ring ofte tid på værkstedet, hvor han udfoldede sig kunstnerisk med skulpturelle eksperimenter i ler. Lertøjets forenklede, dekorative former satte sine spor i Rings maleri, særligt i 1890erne. Udstillingen viser et udvalg af Rings keramiske værker og andre eksempler på Kählers kunstnerisk prægede keramik fra samme periode.
Kunstnerhjemmet
Selvom Rings lykkelige ægteskab dæmpede hans rastløshed, forlod en grundlæggende uro, rodløshed og melankoli ham aldrig helt. Det fik indflydelse på familiens liv, og de boede i alt fire forskellige steder på Sjælland. Bortset fra Skt. Jørgensbjerg i Roskilde, hvor familien slog sig ned i 1914, boede de i mindre landsbysamfund, der mindede Ring om hans barndomsby. I Roskilde fik familien bygget en kunstnerbolig, som de indrettede i tråd med tidens stil. Udstillingen præsenterer Rings skildringer af de skiftende hjem, hjemlige interiører med familien og landsbybefolkningen og fremstillinger af hjemmets nære naturomgivelser.
Lampelys. Interiør med kunstnerens hustru, 1898
En pottemager ved sit arbejde. Næstved, 1896
Skumring Kunsterens hustru ved kakkelovnen Karrebæksminde 1898
Anmeldelser
“Disse skildringer er som kærlighedserklæringer til det menneske [Sigrid Ring], der bragte foråret og familielivet ind i Rings liv – og kunst.”
“Det er en udstilling, der kan tåle at blive læst i lige så høj grad som set. I kataloget tager udstillingens tilrettelægger, Sara Hatla Krogsgaard, os kyndigt gennem den del af Rings produktion, der belyser udstillingens hovedtema.”
“L.A. Rings store fortjeneste er hans tilstræbt nøgterne skildringer af livet på landet. Det er almuen, og den er smukt skildret. Det er mere livet, som det nu engang er. Hvor det heroiske ligger i det daglige arbejde og den stille hverdag.”
“Det er en ualmindeligt fin udstilling, der meget tydeligt viser de skift, der sker i Rings maleri efter giftemålet med Sigrid Kähler.”
“Sammenhængen mellem maleri og ægteskab kommer tydeligt til udtryk på Ordrupgaards nyåbnede og veliscenesatte udstilling.”
“Udstillingen demonstrerer helt klart, at sammen med Sigrid løfter himlen sig og lyset strømmer ind i hans landskaber.”
“Der hersker en tvetydig stemning, der sammen med de uventede beskæringer og perspektivet gør Ring nyskabende, tidløs og meget moderne.”
“L.A. Ring iscenesætter hverdagen. Og man elsker ham for det. Og længes.”
“Atmosfæremættede intimitet, der på smukkeste vis stråler ud af Rings malerier, og den forgangne folklorisme vækker en nostalgisk længsel efter en tid, der aldrig kommer tilbage.”
“Ordrupgaard præsenterer L.A. Ring som en dybt kompliceret kunstner og et dybt kompliceret menneske på fin udstilling”
“Som altid på Ordrupgaard er også denne udstilling formidlet på en måde, der giver viden og indsigt.”
“ “Med en imponerende arbejdsindsats har medarbejderne på Ordrupgaard forvandlet Monets farvepragt til L.A. Rings neddæmpede, tågemættede, melankolske skildringer af det sjællandske landskab.”
“Der er meget at se og nyde på Ordrupgaard.”