Laurits Andersen Ring. Mellem lys og mørke

Sjællandske landskaber, melankolske stemninger og det barske liv på landet – sådan kender vi den danske realist og symbolist L.A. Ring. Men med udstillingen L.A. Ring. Mellem lys og mørke viser Ordrupgaard en ny side af Ring og fremhæver samtidig Rings hustru, Sigrid Kählers kunstneriske arbejde. Udstillingen lægger sig dermed i forlængelse af museets række af udstillinger om kunstnerægtepar og kunstnerhjem fra tiden omkring forrige århundredeskifte
 
 

Ægteskabet i 1896 med den purunge Sigrid Kähler (1874-1923) markerer et nyt og lykkeligere livsafsnit for den da 42-årige Ring – og en ny fase i hans kunst. I de følgende år præges hans værker af en varme, intimitet og optimisme, der ikke findes i kunstnerens tidligere værker. Rings motiver kredser om Sigrid, hjemlige interiører og parrets tre børn. Også hans landskaber bliver oplyst af en ny klarhed, og efterår og vinter udskiftes med forår og sommer. Udstillingen præsenterer værker af Ring fra omkring 1896 og frem og viser, hvordan Sigrid Kähler og parrets fælles hjem og kreative samspil påvirker Rings værk.

Et kunstnerpar
Sigrid Kähler var selv kunstner. Hun og L.A. Ring mødte hinanden i miljøet omkring hendes fars, keramikeren Herman A. Kählers værksted, hvor Sigrid arbejdede som ”malerdame” med at dekorere keramik. Man kender ikke meget til Sigrid Kählers værker, da ”malerdamernes” arbejde var anonymt, og der findes derfor kun få eksempler på hendes arbejde. Selvom Sigrid elskede at tegne og male betød ægteskabet med Ring også, at hun, ligesom så mange andre af tidens kunstner-hustruer, måtte lægge penslerne på hylden. Alligevel blomstrede parrets kunstneriske samspil, og det formede deres fælles hjem og liv.

Kählers værksted
L.A. Ring blev introduceret for Herman A. Kählers værksted i 1885. Herefter tilbragte Ring ofte tid på værkstedet, hvor han udfoldede sig kunstnerisk med skulpturelle eksperimenter i ler. Lertøjets forenklede, dekorative former satte sine spor i Rings maleri, særligt i 1890erne. Udstillingen viser et udvalg af Rings keramiske værker og andre eksempler på Kählers kunstnerisk prægede keramik fra samme periode.

Kunstnerhjemmet
Selvom Rings lykkelige ægteskab dæmpede hans rastløshed, forlod en grundlæggende uro, rodløshed og melankoli ham aldrig helt. Det fik indflydelse på familiens liv, og de boede i alt fire forskellige steder på Sjælland. Bortset fra Skt. Jørgensbjerg i Roskilde, hvor familien slog sig ned i 1914, boede de i mindre landsbysamfund, der mindede Ring om hans barndomsby. I Roskilde fik familien bygget en kunstnerbolig, som de indrettede i tråd med tidens stil. Udstillingen præsenterer Rings skildringer af de skiftende hjem, hjemlige interiører med familien og landsbybefolkningen og fremstillinger af hjemmets nære naturomgivelser.

Lampelys. Interiør med kunstnerens hustru, 1898

En pottemager ved sit arbejde. Næstved, 1896

Skumring Kunsterens hustru ved kakkelovnen Karrebæksminde 1898

Anmeldelser