1867-1961
Johannes Larsen
Johannes Larsen var inkarneret fynbo og hørte selvfølgeligt til gruppen af malere, der kaldes Fynboerne. Han voksede op på en købmandsgård i Kerteminde og bosatte sig i 1902 sammesteds med sin familie i huset ”Møllebakken”, hvor han boede resten af sit 94-årige liv. Han er kendt som fuglemaleren og interessen for fugle spændte bredt blandt andet fra adskillige motiver i tegning og maleri til illustrationer i videnskabelige værker. Det var især lokalområdet ved Kerteminde Bugt og stedets fugleliv, som Johannes Larsen undersøgte i sine billeder.
Olie på lærred
51,5 x 84 cm
1891
51,5 x 84 cm
1891
Vinterdag i Zoologisk Have
Pen, blæk, pensel og akvarel på papir
243 x 373 mm
1895
Pen, blæk, pensel og akvarel på papir
243 x 373 mm
1895
Ænder
Pensel, akvarel, pen og blæk på papir
240 x 374 mm
1895
Pensel, akvarel, pen og blæk på papir
240 x 374 mm
1895
Hættemåger
Pen, blæk, pensel og akvarel på papir
385 x 615 mm
1896
Pen, blæk, pensel og akvarel på papir
385 x 615 mm
1896
Studie af en død urhane
Pen, blæk, pensel og akvarel på papir
465 x 613 mm
1897
Pen, blæk, pensel og akvarel på papir
465 x 613 mm
1897
Studier af en død gravand
Pen, blæk, pensel og akvarel på papir
433 x 550 mm
1897
Pen, blæk, pensel og akvarel på papir
433 x 550 mm
1897
Studier af en død, ung tjurhane
Pen, blæk, pensel og akvarel på papir
415 x 570 mm
1898
Pen, blæk, pensel og akvarel på papir
415 x 570 mm
1898
Studier af en død klyde
Sortkridt, pensel og akvarel på papir
485 x 710 mm
1899
Sortkridt, pensel og akvarel på papir
485 x 710 mm
1899
Studier af edderfugle og krager
Olie på lærred
44 x 46 cm
1899
44 x 46 cm
1899
Sommer, solskin og blæst
Kasein på compoboard
89 x 122 cm
1899
Kasein på compoboard
89 x 122 cm
1899
Hvinænder i en våge
I vinterbilledet Hvinænder i en våge ses en høj horisont, der er typisk for Johannes Larsens kompositioner. Det giver en speciel effekt hvor motivet synes at tippe ud mod beskueren. De fire ænder i billedets forgrund er helt ubevægelige og meget plastisk malet. Tre af dem spejles i vandet, hvilket understreger deres volumen og bidrager til at gøre dem skulpturelle og dekorative. I baggrunden strækker isfladen sig, ud i det fjerne, og med lange, lodrette, grå penselstrøg har Johannes Larsen malet en regn- eller snefuld, kold vinterhimmel, der medvirker til billedets gennemgribende, isnende udtryk. Vågens vand er formet som næsten rent ornamentale flader, der sammen med den matte kasein maling og de dybe, blå og lilla farver giver billedet et dekorativt og idépræget udtryk. Stilen er symbolistisk helt i overensstemmelse med de herskende tendenser i samtidens kunst.
Stilart: Symbolisme
Pen, blæk, pensel og akvarel på papir
400 x 520 mm
1900
Pen, blæk, pensel og akvarel på papir
400 x 520 mm
1900
Studier af en død skovskade
Pen, blæk, pensel og akvarel på papir
293 x 453 mm
1901
Pen, blæk, pensel og akvarel på papir
293 x 453 mm
1901
Forår i Kerteminde
Olie på lærred
48 x 63,5 cm
1912
48 x 63,5 cm
1912
Troldænder
Olie på lærred
57,5 x 71,5 cm
1932
57,5 x 71,5 cm
1932