“P√• alle m√•der en interessant udstilling.”

POLITIKEN

Trine Ross

…det er en flot udstilling, Ordrupgaard har sat op. Typisk for museet l√¶gges der p√¶dagogisk ud med en r√¶kke referencev√¶rker, hentet i Ordrupgaards egen samling.”

Kristeligt Dagblad

Henrik Wivel

“Det er Ordrupgaards fortjeneste at folde hele historien om Matisse og eskimoerne ud, b√•de visuelt og i ord. Publikum f√•r syn for sagn. P√• den velkomponerede, underholdende og oplysende udstilling kommer publikum igennem Matisses kunstneriske udvikling, tidlige og sene inspirationskilder, ligesom epoken og den generelle optagethed af det arktiske i b√•de film, forskning og fort√¶lling f√•r plads.”

JYLLANDS-POSTEN

Tom J√łrgensen

“Som den er, b√¶rer udstillingen pr√¶g af det nordsj√¶llandske museums sikre evne til at formidle stoffet p√• en m√•de, s√• vi alle kan v√¶re med. Med hverken for lidt eller for meget information, men s√•dan, at vi selv kan g√• rundt og g√łre os vore iagttagelser. Og Matisses kunst er, i sort/ hvid eller i farver, betagende i al sin frodighed. Verdensklasse!

WEEKENDAVISEN

Mette Sandbye

“Forbilledligt udf√łrt udstilling p√• Ordrupgaard om en niche inden for Matisse-produktionen; kunstnerens eskimotegninger. Det er en grundig udstilling, som s√¶tter Matisse ind i en perspektivrig og udfoldende historie om modernitet, l√¶ngsel efter oprindelige kulturer, nye medier som film og fotografi over for den aldrende kunstners livslange bestr√¶belse p√• forenkling af sit udtryk til en indkogt suppefond.”

VILLABYERNE

Peter Madsen

“Der er n√¶rmest tale om kammermusik p√• Ordrupgaards nye udstilling ‘ Matisse og eskimoerne -et overset kapitel i kunsten’, der viser de masker, som Henri Matisse i sine seneste √•r skabte ud fra eskimoernes primitive kunst, der netop har maskerne som hovedmotiver. En besynderlig verden, som vi med Matisses geniale evne til at opfatte, kan leve os ind i for tiden p√• Ordrupgaard.”

KUNSTAVISEN

Annemette Fogh

…en fantastisk smuk og interessant udstilling…