Hammershøi: Tirsdagsskoven

Vilhelm Hammershøi (1864-1916): Tirsdagsskoven

Olie på lærred | 52 x 70 cm | 1893

 

Billedet er sandsynligvis malet i forbindelse med et sommerophold i Hillerød, hvor Hammershøi også malede en serie billeder af Frederiksborg slot. Landskabet er et typisk eksempel på Hammershøis planparallelle ’landskabsformel’. Her er det skovens træpartier mellem forgrundens marker og den høje himmel, der forankrer landskabet i en vandet akse gennem billedet. Atypisk for Hammershøi er skyerne gengivet med et tykt lag maling, hvis hurtigt satte penselstrøg vidner om en vis kunstnerisk eksperimentationslyst udi landskabsgenren.

Karakteristik

Vilhelm Hammershøi var den sidste store maler inden for den danske 1800-tals kunst. Han malede på baggrund af en moderne erfaring, men hans maleri brød aldrig med de grundlæggende regler, der havde dannet udgangspunkt for Guldalderkunstens billeder. Hans værk fremstår derfor med en særegen og markant karakter, der på én gang udtrykker hans selvstændige kunstneriske temperament og samtidig en længsel efter den gyldne tidsalder, hvis fundament var lagt i ruiner.

I 1898 flyttede Hammershøi med sin hustru Ida ind i Strandgade 30, hvor de boede til 1909. Den intime, kunstneriske tilknytning til det indre København gav hans kunst en ny retning. Hvor motivvalget før havde vekslet mellem figur- og landskabsmaleri, gjorde dette sted for alvor Hammershøi til interiørmaler. Stuerne blev hans stadige afsæt, og murenes og vinduernes grænse mod verden blev i næsten bogstavelig forstand baggrunden for hans maleri.

Se flere af Hammershøis værker på Kunstindeks Danmark.

Vilhelm Hammershøi. Tirsdagsskoven. (1893). 500
KATEGORI
Den danske samling