“På alle måder en interessant udstilling.”

POLITIKEN

Trine Ross

…det er en flot udstilling, Ordrupgaard har sat op. Typisk for museet lægges der pædagogisk ud med en række referenceværker, hentet i Ordrupgaards egen samling.”

Kristeligt Dagblad

Henrik Wivel

“Det er Ordrupgaards fortjeneste at folde hele historien om Matisse og eskimoerne ud, både visuelt og i ord. Publikum får syn for sagn. På den velkomponerede, underholdende og oplysende udstilling kommer publikum igennem Matisses kunstneriske udvikling, tidlige og sene inspirationskilder, ligesom epoken og den generelle optagethed af det arktiske i både film, forskning og fortælling får plads.”

JYLLANDS-POSTEN

Tom Jørgensen

“Som den er, bærer udstillingen præg af det nordsjællandske museums sikre evne til at formidle stoffet på en måde, så vi alle kan være med. Med hverken for lidt eller for meget information, men sådan, at vi selv kan gå rundt og gøre os vore iagttagelser. Og Matisses kunst er, i sort/ hvid eller i farver, betagende i al sin frodighed. Verdensklasse!

WEEKENDAVISEN

Mette Sandbye

“Forbilledligt udført udstilling på Ordrupgaard om en niche inden for Matisse-produktionen; kunstnerens eskimotegninger. Det er en grundig udstilling, som sætter Matisse ind i en perspektivrig og udfoldende historie om modernitet, længsel efter oprindelige kulturer, nye medier som film og fotografi over for den aldrende kunstners livslange bestræbelse på forenkling af sit udtryk til en indkogt suppefond.”

VILLABYERNE

Peter Madsen

“Der er nærmest tale om kammermusik på Ordrupgaards nye udstilling ‘ Matisse og eskimoerne -et overset kapitel i kunsten’, der viser de masker, som Henri Matisse i sine seneste år skabte ud fra eskimoernes primitive kunst, der netop har maskerne som hovedmotiver. En besynderlig verden, som vi med Matisses geniale evne til at opfatte, kan leve os ind i for tiden på Ordrupgaard.”

KUNSTAVISEN

Annemette Fogh

…en fantastisk smuk og interessant udstilling…