Finn Juhl Arkitekturpris 2016

For 14. år i træk uddelte Wilhelm Hansen Fonden Finn Juhl Arkitekturpris. Arrangementet fandt sted i Ordrupgaards Zaha Hadid-bygning.

I år gik prisen til tre designere:

Astrid Krogh

Rasmus Fenhann

Jonas Edvard

Hver for sig og til sammen repræsenterer Astrid Krogh, Rasmus Fenhann og Jonas Edvard fremtiden for dansk design. Det form- og materialemæssige nybrud, der bygger bro til “den frie kunst”; det klassiske, gennemført tænkte, tegnede og udførte møbel og den grundlæggende designinnovation, der bidrager til en global, bæredygtig samfundsudvikling.

Astrid Krogh væver i nye materialer som neonrør, optiske fibre, ståltråd, folie og plastik. Astrid Kroghs værker balancerer virtuost mellem kunst, design og arkitektur, og kunstneren møblerer de rum hun arbejder i – og vores sanser – med elementer som rum og møbler i traditionel forstand sjældent formår. Hun viderefører i den forstand Finn Juhls interesse for det arkitektoniske gesamtkunstværk og gør det i en æstetik, der rækker ind i en fremtid, hvor lys, genstande og rum vil spille sammen på hidtil ukendte og subtile måder.

Rasmus Fenhann er både uddannet møbelsnedker og designer, og fortsætter således traditionen fra den danske møbelguldalder, hvor Finn Juhl og hans samtidige, som Klint, Wegner og Mogensen, selv kunne håndværket og arbejdede tæt sammen med de snedkere, der fremstillede deres møbler. Den solide rod i håndværkstraditionen og kendskabet til designets behov for stadig udvikling, kommer tydeligt til udtryk i Fenhanns arbejde. Hans geometriske skulpturmøbler og lamper er inspireret af den forfinede japanske papirverden og dens perfektionistiske træarbejder.

Jonas Edvard er uddannet fra Kunstakademiets designskole 2013, men har allerede vist sig som et lovende talent og en original vovehals på et designområde, hvor mange har knækket halsen: bæredygtigt design. I en tid, der kalder på CO2-reducerende produktions- og forbrugsmønstre, er forbløffende få designere lykkedes med at gøre bæredygtighed til et æstetisk, og ikke blot et teknologisk projekt. Edvard laver designgrundforskning i, hvor lidt vi kan klare os med. Der er dog intet romantisk eller moraliserende over hans værker. Han finder materialer og bindemidler i naturen – som kalksten, ler, harpiks, tang og svampemycelium – og laver møbler og lamper som kan spises eller er fuldstændigt nedbrydelige.

Med æren følger 100.000 kr. til hver prismodtager.